پروپرانولول چرا تجویز می شود؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
پروپرانولول چرا تجویز می شود؟

پروپرانولول یک بتا بلوکر است. بتا بلوکرها بر قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تأثیر می گذارند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از دراگز، پروپرانولول برای درمان لرزش، آنژین (درد قفسه سینه)، فشار خون بالا، اختلالات ریتم قلب و سایر بیماری های قلبی یا گردش خون استفاده می شود. همچنین برای درمان یا پیشگیری از حمله قلبی و کاهش شدت و دفعات سردردهای میگرنی استفاده می شود.

Hemangeol (مایع خوراکی پروپرانولول ۴.۲۸ میلی گرم) به نوزادان ۵ هفته تا ۱ ساله برای درمان یک بیماری ژنتیکی به نام همانژیوم نوزادی داده می شود. همانژیوم در اثر گروه بندی رگ های خونی در کنار هم به روشی غیر طبیعی ایجاد می شود. این رگ های خونی توده های خوش خیم (غیر سرطانی) را تشکیل می دهند که می توانند به زخم یا علائم قرمز روی پوست تبدیل شوند. همانژیوم همچنین می تواند عوارض جدی تری در داخل بدن (در کبد، مغز یا دستگاه گوارش) ایجاد کند.

داروهای مرتبط، مشابه :کولیپتا، آملودیپین، لیزینوپریل، آسپرین، متوپرولول، لوزارتان، فوروزماید

 

هشدارها

اگر مبتلا به آسم، ضربان قلب بسیار آهسته یا یک بیماری قلبی جدی مانند “سندرم سینوس بیمار” یا “بلاک AV” هستید، نباید از پروپرانولول استفاده کنید (مگر اینکه ضربان ساز دارید).

به نوزادانی که وزن آنها کمتر از ۴.۵ پوند است نباید مایع خوراکی Hemangeol داده شود.

 

قبل از مصرف پروپرانولول

اگر به پروپرانولول حساسیت دارید نباید از پروپرانولول استفاده کنید:

  • آسم
  • سابقه ضربان قلب آهسته که باعث غش شده است.
  • نارسایی شدید قلبی (که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشت)
  • یک بیماری جدی قلبی مانند “سندرم سینوس بیمار” یا بلوک قلبی (درجه ۲ یا ۳، مگر اینکه ضربان ساز داشته باشید)

اگر فئوکروموسیتوم (تومور غده فوق کلیوی) دارید، نباید از Hemangeol استفاده کنید. پروپرانولول همچنین نباید در نوزادانی که وزن آنها کمتر از ۴.۴ پوند است استفاده شود.

برای اطمینان از اینکه پروپرانولول برای شما بی خطر است، اگر تا به حال موارد زیر را داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ضربان قلب آهسته، نارسایی احتقانی قلب
  • برونشیت، آمفیزم یا سایر اختلالات تنفسی
  • دیابت (پروپانولول می تواند تشخیص افت قند خون را برای شما سخت تر کند)
  • بیماری کبد یا کلیه
  • اختلال تیروئید
  • فئوکروموسیتوم (تومور غده فوق کلیوی)
  • مشکلات گردش خون (مانند سندرم رینود)
  • اگر سیگار می کشید

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه پروپرانولول مصرف کنیم؟

پروپرانولول را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

بزرگسالان ممکن است پروپرانولول را با غذا یا بدون غذا مصرف کنند، اما هر بار آن را به همان روش مصرف کنند.

Hemangeol باید در حین یا بلافاصله بعد از تغذیه به نوزاد داده شود. دوزها باید حداقل ۹ ساعت از هم فاصله داشته باشند. Hemangeol را با دستگاه اندازه گیری ارائه شده (نه قاشق آشپزخانه) اندازه گیری کنید. تکان نخورید.

Hemangeol می تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود، به ویژه در زمان استرس، بیماری، عفونت یا حذف وعده های غذایی. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در حین مصرف این دارو به طور منظم غذا می خورد.

اگر کودکی که همنجول مصرف می کند دچار استفراغ است، یک وعده غذایی را فراموش کرده یا علائم هیپوگلیسمی مانند ضعف شدید یا تشنج دارد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دوزها بر اساس وزن در کودکان است. در صورت افزایش یا کاهش وزن، دوز کودک شما ممکن است تغییر کند.

عملکرد قلب و فشار خون شما باید مرتباً بررسی شود.

اگر یک جراحی برنامه ریزی شده دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به طور ناگهانی مصرف پروپرانولول را متوقف کنید، ممکن است وضعیت شما بدتر شود. قبل از قطع دارو از پزشک خود سوال کنید.

این دارو می تواند بر نتایج برخی از آزمایشات پزشکی تأثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از پروپرانولول استفاده می کنید.

اگر فشار خون بالا دارید، حتی اگر احساس خوبی دارید، به استفاده از این دارو ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. Hemangeol را منجمد نکنید. ۲ ماه پس از اولین بار باز کردن بطری، همنجول استفاده نشده را دور بیندازید.

 

اگر یک نوبت را فراموش کنیم چه اتفاقی می افتد؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

 

اگر بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل احساس سبکی سر یا بی قراری، لرزش، ضربان قلب سریع یا آهسته و مشکل در تنفس باشد.

 

عوارض جانبی پروپرانولول

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به پروپرانولول (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش با ایجاد تاول و لایه برداری) به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب آهسته یا ناهموار
  • احساس سبکی، مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید
  • خس خس سینه یا مشکل در تنفس
  • ضعف ناگهانی، مشکلات بینایی، یا از دست دادن هماهنگی (به ویژه در کودک مبتلا به همانژیوم که صورت یا سر را درگیر می کند)
  • احساس سرما در دست ها و پاهای شما
  • افسردگی، سردرگمی، توهم
  • مشکلات قلبی – تورم، افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس
  • قند خون پایین – سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، ضربان قلب سریع، و احساس اضطراب یا لرزش
  • قند خون پایین در نوزاد – پوست رنگ پریده، پوست آبی یا بنفش، عرق کردن، گیجی، گریه، عدم تمایل به غذا خوردن، احساس سرما، خواب آلودگی، تنفس ضعیف یا سطحی (نفس ممکن است برای مدت کوتاهی متوقف شود) تشنج، یا از دست دادن هوشیاری

 

عوارض جانبی رایج پروپرانولول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خستگی
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، گرفتگی معده
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • آبریزش یا گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، صدای خشن

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

چه داروهای دیگری بر پروپرانولول تأثیر می گذارد؟

گاهی اوقات استفاده همزمان از برخی داروها بی خطر نیست. برخی از داروها می توانند بر سطوح خونی سایر داروهایی که استفاده می کنید تأثیر بگذارند که ممکن است عوارض جانبی را افزایش دهد یا اثربخشی داروها را کاهش دهد.

در مورد تمام داروهای فعلی خود به پزشک خود بگویید. بسیاری از داروها می توانند بر پروپرانولول تأثیر بگذارند، به ویژه:

  • کلستیرامین یا کلستیپول
  • وارفارین (کومادین، جانتوون)
  • داروی ضد افسردگی
  • داروی قلب یا فشار خون
  • دارو برای درمان عفونت
  • دارو برای درمان اختلال پروستات
  • داروی استروئیدی
  • NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) – آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام

این فهرست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر ممکن است با پروپرانولول تداخل داشته باشند. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. همه تداخلات دارویی ممکن در اینجا ذکر نشده است.

 

سوالات متداول محبوب

آیا پروپرانولول به اضطراب اجتماعی کمک می کند؟

بله، پروپرانولول ممکن است توسط پزشک شما برای درمان برخی از انواع اضطراب تجویز شود. استفاده «خارج از برچسب» از یک دارو زمانی است که پزشک آن را برای هدفی متفاوت از مواردی که به طور رسمی توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا ) تأیید شده است، تجویز می کند.

پروپرانولول می تواند به علائم اضطراب اجتماعی مانند ضربان قلب سریع، تعریق و لرزش در شرایط خاص کمک کند. به عنوان مثال، برخی افراد از آن برای کمک به ترس از صحنه یا ترس از سخنرانی در جمع کوتاه مدت استفاده می کنند. پروپرانولول معمولاً در حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت برای تسکین علائم شروع به کار می کند.

 

آیا پروپرانولول باعث خواب آلودگی می شود؟

بله، پروپرانولول می تواند باعث احساس خستگی (خواب آلودگی) و بی حالی (کمبود انرژی) شود. سایر عوارض جانبی سیستم عصبی مرکزی که ممکن است شبیه خواب آلودگی باشد شامل سبکی سر و ضعف است. خستگی و بی حالی ممکن است با افزایش دوزهای محصول با رهش فوری همراه باشد.

 

آیا پروپرانولول باعث افزایش وزن می شود؟

افزایش وزن ممکن است در برخی از بیمارانی که از پروپرانولول استفاده می کنند، رخ دهد، اما به نظر نمی رسد که این یک عارضه جانبی شایع باشد. سازنده افزایش وزن را به عنوان یک عارضه جانبی فهرست نمی کند، اما چندین بررسی، گزارش های حکایتی و مطالعات موردی افزایش وزن را گزارش کرده اند.

مطالعه ای بر روی کلاس بتا بلوکرها نشان داد که در مجموع حدود ۱.۲ کیلوگرم (۲.۶ پوند) وزن در بیماران افزایش یافته است که احتمالاً به دلیل کاهش متابولیسم انرژی است.

 

پروپرانولول چقدر دوام دارد؟

پروپرانولول با رهش فوری حدود ۱ تا ۲ روز پس از آخرین دوز از بدن شما پاک می شود، اما اثرات درمانی ممکن است فقط حدود ۸ تا ۱۲ ساعت باقی بماند. نیمه عمر پروپرانولول (زمانی که طول می کشد تا غلظت آن در خون به نصف کاهش یابد) حدود ۳ تا ۶ ساعت است. تقریباً ۱۵ تا ۳۰ ساعت طول می کشد تا این دارو به طور کامل از بین برود. قطع ناگهانی پروپرانولول ممکن است وضعیت سلامتی شما را بدتر کند یا عوارض جانبی جدی ایجاد کند، بنابراین قبل از قطع درمان با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا پروپرانولول روی حافظه شما تأثیر می گذارد؟

بله، ممکن است پروپرانولول بر حافظه شما تأثیر بگذارد. عوارض جانبی سیستم عصبی مرکزی (CNS) پروپرانولول شامل از دست دادن حافظه کوتاه مدت است. اینکه پروپرانولول بر حافظه بلندمدت تأثیر می گذارد، ناشناخته است.

 

پروپرانولول چقدر دوام دارد؟

مدت زمان ماندگاری اثرات پروپرانولول به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند دوز مصرفی و نحوه پردازش داروها توسط بدن شما. یک مطالعه در Clinical Pharmacology and Therapeutics نشان داد که برخی از اثرات هنوز حدود ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز مصرفی قابل مشاهده است.

 

آیا پروپرانولول به اضطراب کمک می کند؟

پروپرانولول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده در بیماران مبتلا به اضطراب تایید نشده است. پروپرانولول برای اضطراب مورد مطالعه قرار گرفته است، اما در حال حاضر شواهد کافی برای حمایت از مصرف آن وجود ندارد. مطالعات بالینی بیشتری برای تعیین اینکه آیا پروپرانولول دارویی ایمن و موثر برای درمان هر گونه اختلال اضطرابی است یا خیر، مورد نیاز است.