هپاتیت سی - Hepatitis C - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: هپاتیت سی – Hepatitis C

تعریف بیماری

هپاتیت سی – Hepatitis C ناشی از ویروس هپاتیت C (HCV) است. هپاتیت C از طریق تماس مستقیم با مایعات آلوده بدن، عموماً از طریق داروهای تزریقی و تماس جنسی منتقل می‌شود. HCV از شایع ترین عفونت‌های ویروسی منتقله از خون در ایالات متحده است.

علائم بیماری

هپاتیت سی – Hepatitis C ممکن است علائمی نداشته باشد. اگر علائم آن را داشته باشید، این علائم به احتمال زیاد ۴-۱۲ هفته پس از اولین آلودگی احساس می شوند. علائم مربوط به مرحله اولیه (حاد) هپاتیت C شامل موارد زیر است:
خستگی
شکم درد
کم اشتهایی
زردی یا یرقان (حالتی که طی آن چشم و پوست شما زرد می شود)
مدفوع دارای رنگ خاک رس (پو)
ادرار تیره (پی)
تب
درد مفاصل
حالت تهوع
استفراغ
هپاتیت C در برخی افراد پس از حدود ۶ ماه و بدون درمان خودبخود از بین می رود. با این حال هپاتیت سی – Hepatitis C در بیشتر افراد به یک بیماری مزمن (مادام العمر) تبدیل می شود.
هپاتیت C مزمن به ندرت علائمی دارد. هپاتیت C مزمن در بیشتر افراد وقتی تشخیص داده می شود که به بیماری پیشرفته کبدی مبتلا شده اند. به همین دلیل مهم است که اگر فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C هستید، از نظر ابتلا به آن آزمایش شوید.

علت بیماری

ویروس ها عملکردی موذیانه و پر سرعت در بدن ما دارند. تفاوتی ندارد که یک ویروس کم خطر مانند سرماخوردگی باشد یا یکی از خطرناک ترین هم خانواده آن ها مانند ویروس اچ آی وی، در هر حال این ذرات کوچک میکروسکوپی می توانند با تجمع بر بافت ها و اعضای بدن به سرعت تکثیر شوند و در فعالیت ارگان های مختلف اختلال ایجاد کنند.
ویروس هپاتیت c نیز همین عملکرد را دارد. بعد از ورود ویروس هپاتیت سی به کبد، این عضو از بدن شروع به التهاب می‌کند. متورم شدن کبد باعث می‌شود که این عضو فعال، نتواند به درستی وظیفه خود، یعنی دفع سموم از بدن را انجام دهد. این فرایند در نهایت باعث ایجاد علائم دردناکی می‌شود.

عوارض بیماری

همانند هپاتیت B ، هرکسی که آزمایش هپاتیت C مثبت داشته باشد نمی تواند اهدا کننده خون باشد. کارشناسان بهداشت هشدار می دهند افرادی که HCV مرتبط با مصرف مواد مخدر دارند باید برای غلبه بر اعتیاد خود با مشاوره یا استفاده از راه های درمانی اقدام نمایند. در غیر این صورت ، ممکن است این افراد با HCV مجدداً آلوده شوند.

تشخیص بیماری

آزمایش هپاتیت C شامل یک آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی های هپاتیت C است. اگر آزمایش مثبت شود، با یک آزمایش دیگر به نام آزمایش RNA پیگیری می شود تا مشخص شود که آیا ویروس در حال حاضر فعال است یا خیر.
درمان هپاتیت C به طور معمول شامل داروهای ضد ویروسی جهت کاهش میزان ویروس موجود در سیستم بدن فرد است. همچنین برای درمان ممکن است از درمان های جدیدی که به وجود آمده استفاده شود. پزشک یا پرستار شما احتمالاً توصیه خواهد کرد که از مصرف الکل و داروهای خاصی که ممکن است به کبد شما آسیب برساند، خودداری کنید.

درمان بیماری

برای درمان هر دو نوع حاد و مزمن هپاتیت C از داروهای ضد ویروسی استفاده می شود. افرادی که به نوع مزمن هپاتیت سی – Hepatitis C مبتلا می شوند عموماً با ترکیبی از داروهای ضد ویروسی معالجه می شوند. همچنین ممکن است برای تعیین بهترین نوع درمان به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشند.
افرادی در نتیجه هپاتیت C مزمن به سیروز (تشکیل بافت اسکار در کبد) یا بیماری کبدی مبتلا می شوند ممکن است برای پیوند کبد کاندید شوند.

پیشگیری بیماری

در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد. پیشگیری به معنای پرهیز از رفتارهای پرخطر است که می تواند HCV را منتشر نماید. بنابراین با حفظ موازین بهداشتی می توان از ابتلا به این بیماری مصون ماند.