هپاتیت دی - Hepatitis D - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: هپاتیت دی – Hepatitis D

تعریف بیماری

هپاتیت دی – Hepatitis D که به آن دلتا هپاتیت نیز گفته می‌شود، از جمله بیماری های جدی کبدی است که در اثر ویروس هپاتیت D یا (HDV) ایجاد می شود. HDV از طریق تماس مستقیم با خون آلوده انتقال می یابد. هپاتیت دی – Hepatitis D نوع نادری از هپاتیت است که تنها همراه با عفونت هپاتیت B بروز می کند. ویروس هپاتیت دی – Hepatitis D بدون وجود هپاتیت B نمی تواند تکثیر شود. این بیماری در ایالات متحده بسیار شایع است.

علائم بیماری

هپاتیت دی – Hepatitis D همیشه با علامت همراه نیست. علائم ممکن است در برخی موارد ظاهر شوند که برخی از آنها عبارتند از:
زرد شدن پوست و چشم‌ها که به آن زردی گفته می‌شود.
درد مفاصل
دل درد
استفراغ
بی‌اشتهایی
ادرار تیره رنگ
احساس خستگی و ضعف مفرط
علائم ابتلا به هپاتیت دی و هپاتیت بی شبیه به هم هستند بنابراین به سختی می‌توان تشخیص داد که کدام بیماری باعث ایجاد علائم شده‌اند. در برخی موارد، ممکن است ابتلا به هپاتیت دی علائم هپاتیت بی را تشدید کند. همچنین ممکن است ابتلا به هپاتیت دی باعث ایجاد علائم در افراد مبتلا به هپاتیت بی بدون علامت شود.

علت بیماری

هپاتیت D برخلاف دیگر انواع هپاتیت، به خودی خود در فرد به وجود نمی‌آید. هپاتیت D تنها در افرادی بروز می‌کند که در حال حاضر به هپاتیت B مبتلا باشند.

عوارض بیماری

هپاتیت D عفونتی است که باعث متورم شدن کبد می‌شود. این تورم می‌تواند عملکرد کبد را مختل کند و در طولانی مدت باعث بروز مشکلات کبدی ازجمله زخم کبد و سرطان کبد شود.

تشخیص بیماری

پزشک ممکن است پس از انجام معاینات بالینی و آزمایش‌های عملکرد کبد مشکوک به ابتلا به هپاتیت دی – Hepatitis D شود. یک آزمایش خون دیگر غالباً در هنگام انجام آزمایش عملکرد کبد به‌طور همزمان گرفته می‌شود که می‌تواند وجود هپاتیت دی را که منجر به ایجاد علائم شده است را تأیید نماید. هپاتیت‌های مزمن ممکن است با انجام بایوپسی کبد تشخیص داده شوند. نمونه‌های بایوپسی کبد را می‌توان از نظر شدت درجه‌بندی کرد. بایوپسی های کبد ممکن است تکرار شوند تا پیشروی بیماری یا پاسخ و واکنش بیماری نسبت به اقدامات درمانی انجام شده مشخص شود.

درمان بیماری

در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان هپاتیت D وجود ندارد. طبق نتایج حاصل از مطالعه ای در سال ۲۰۱۳، دارویی به نام آلفا اینترفرون می‌تواند برای درمان هپاتیت D مورد استفاده قرار گیرد، اما با بهبودی تنها حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از افراد همراه است.

پیشگیری بیماری

با انجام واکسیناسیون هپاتیت B می توان از ابتلا به هپاتیت دی – Hepatitis D جلوگیری کرد، چراکه بروز هپاتیت D مستلزم ابتلا به عفونت هپاتیت B است.