سرطان پروستات - Prostate cancer - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: سرطان پروستات – Prostate cancer

تعریف سرطان پروستات

اگر گروهی از سلول‌های پروستات به‌طور غیرقابل کنترل تکثیر پیدا کنند، سرطان پروستات – Prostate cancer اتفاق افتاده است. برخی از انواع سرطان پروستات هستند که به‌قدری آهسته رشد می‌کنند که هیچ مشکلی به‌ وجود نمی‌آورند و تأثیری هم بر روی طول عمر فرد مبتلا ندارند. به‌ همین دلیل، برخی از مردان با وجود ابتلا به این نوع سرطان پروستات نیازی به درمان ندارند.
با این حال، برخی از انواع سرطان پروستات نه تنها به سرعت رشد می‌کنند، بلکه احتمال زیادی وجود دارد که گسترش یافته و در بدن پخش شوند. این انواع از سرطان پروستات برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و برای جلوگیری از گسترش آن باید به‌ سرعت درمان آغاز شود.

انواع سرطان پروستات

آدنوکارسینومای سلول‌های ترشح‌کننده حفره‌ای (acinar): آدنوکارسینوما به سرطان‌هایی گفته می‌شود که در سلول‌های مترشحه در غده پروستات وجود دارد که شایع‌ترین نوع سرطان پروستات است.
آدنوکارسینومای سلول‌های ترشح‌کننده مجراوی (ductal) : این نوع آدنوکارسینوما در سلول‌هایی که در مجرای غده پروستات قرارگرفته‌اند، به وجود می‌آید. در ضمن تمایل به رشد و گسترش سریع‌تری نسبت به آدنوکارسینومای حفره‌ای دارد.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی در فرد میتلا ایجاد نکند ، سرطان هایی که در مراحل پیشرفته تر هستند معمولا علامتدار میشوند. مهمترین علایم عبارتند از : سختی در ادرار کردن ، کاهش قدرت و فشار جریان ادرار، تکرر ادرار، خون در ادراریا مایع منی ، سوزش ادرار ، احساس درد در لگن و دردهای استخوانی ، ناتوانی جنسی.

علت سرطان پروستات

سرطان پروستات معمولا وقتی شروع میشود که بعضی از سلولهای پروستات شروع به رشد غیر عادی کنند. موتاسیون در سلول پروستات باعث میشود رشد و تکثیر آن سریعتر از حد نرمال شود وتجمع سلولهای ابنورمال سرطانی باعث ایجاد یک توده میشود. این توده به بافتهای مجاور خود فشار وارد کرده و به آنها دست اندازی میکند. علاوه براین سلول های سرطانی به اعضای دیگر متاستاز میدهند.

عوارض سرطان پروستات

عوارض ناشی از متاستاز به اعضای دیگر: این انتشار ممکن است به ارگانهای مجاورمانند مثانه یا از
راه مسیر خون و لنفاتیک به اعضای دوردست مانند استخوان یا مغز باشد.
بی اختیاری ادراری: هم خود سرطان پروستات و هم عوارض ناشی از درمان جراحی آن ممکن است باعث بی اختیاری ادراری شوند.
ناتوانی جنسی: ناتوانی جنسی متعاقب سرطان پروستات میتواند بعلت خود بیماری یا درمان جراحی ، رادیوتراپی یا درمان های هورمونی این بیماری رخ دهد.

تشخیص سرطان پروستات

سرطان پروستات با یک از روش های غربالگری، سونوگرافی، بیوپسی پروستات و MRI تشخیص داده می‌شود.

درمان سرطان پروستات

برای درمان سرطان پروستات که در محدوده‌ غده‌ پروستات باقی مانده است، جراحی (برداشتن کامل) پروستات و پرتو درمانی (رادیو تراپی) از بیرون یا درون بدن (براکی تراپی) از رایج‌ترین روش‌های موجود هستند.
اگر سرطان پروستات از محدوده پروستات خارج شده باشد ولی هنوز به نقاط دور نرفته باشد، هورمون درمانی گزینه‌ای است که به جراحی، رادیو تراپی یا براکی تراپی افزوده می‌شود. در این حالت، به طور معمول از ترکیب دو یا سه گزینه درمانی استفاده می‌شود.
اما اگر سرطان پروستات به نواحی دور دست بدن رسیده باشد دیگر از جراحی و پرتو درمانی استفاده نمی‌شود. در این شرایط، شیمی درمانی و هورمون درمانی گزینه های درمانی موجود برای بیمار به‌شمار می‌آیند.

پیشگیری سرطان پروستات

سرطان پروستات دارای پیش‌پروفایل طولانی است. تقریباً ۸۰ تا ۸۵ درصد سرطان‌های پروستات در زمانی که سلول سرطانی به‌صورت موضعی یا منطقه‌ای است، شناخته می‌شوند. نزدیک به ۱۰۰ درصد افرادی که بیماری آن‌ها در این مراحل شناسایی و درمان می‌شود، بعد از پنج سال به‌عنوان افراد عاری از بیماری شناخته می‌شوند.