سرطان رحم - Uterus cancer - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: سرطان رحم – Uterus cancer

تعریف سرطان رحم

سرطان رحم – Uterus cancer و تخمدان بعد از سرطان سینه از جمله شایع ترین سرطان در میان زنان است.
سرطان رحم زمانی پیش می‌آید که سلول‌های دهانه رحم حالت غیرعادی پیدا می‌کنند و سریعاً تکثیر می‌شوند. دهانه رحم بخشی از بدن بانوان است که بین واژن و رحم قرار می‌گیرد. عدم تشخیص یا درمان به موقع این سرطان قطعا زندگی شخص را تهدید خواهد کرد.
سرطان رحم، در گذشته اصلی‌ترین علت مرگ و میر زنان آمریکایی بود، اما در حال حاضر ساده ترین سرطان زنانه است که می‌توان از آن پیشگیری کرد. آزمایشات متداول پاپ اسمیر، واکسن های HPV، و آزمایش HPV، پیشگیری از سرطان دهانه رحم را آسان نموده‌اند. آگاهی از علائم سرطان دهانه رحم، به تشخیص زودرس، و درمان به موقع کمک می‌کند.

انواع سرطان رحم

سرطان آندومتر
سارکوم رحمی

علائم سرطان رحم

سرطان رحم می تواند علائم و نشانه های متفاوتی را همزمان با رشد سرطان ایجاد کند. سایر بیماریها می توانند علائم مشابهی با سرطان رحم ایجاد کنند.
شایع ترین علامت سرطان رحم ، خونریزی غیرطبیعی واژن است. این خونریزی غیرطبیعی شامل تغییر در قاعدگی (پریود های سنگین تر ، پریود هایی که بیشتر طول می کشد یا پریود هایی که بیشتر از حد معمول اتفاق می افتد) ، خونریزی بین پریود ها ، خونریزی پس از یائسگی یا لکه بینی است.
سایر علائم و نشانه های سرطان رحم عبارتند از ترشحات غیر معمول واژن ، که می تواند بوی بد ، چرک یا خون رنگی داشته باشد، درد هنگام رابطه جنسی، درد یا فشار در لگن، درد یا احساس فشار در لگن، پایین شکم، کمر یا پاها، درد در هنگام ادرار ، مشکل در ادرار یا خون در ادرار، درد در حرکات روده ، مشکل در دفع یا وجود خون در مدفوع، خونریزی از مثانه یا راست روده، تجمع مایع در شکم (به نام آسیت شکمی) یا در پاها (به نام لنف ادم)، کاهش وزن، بی اشتهایی و مشکل در تنفس

علت سرطان رحم

دلیل اصلی سرطان رحم مشخص نیست؛ با این‌حال عوامل مشخصی همچون عدم تعادل هورمون استروژن، مصرف طولانی مدت داروی تاموکسیفن، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، مصرف داروی دی اتیل استیل بسترول (DES)، ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند.

عوارض سرطان رحم

سرطان رحم یک تومور بدخیم شناخته شده که از سلول‌های دهانه رحم آغاز می گردد، سرطان رحم بیشتر در زنان کمتر از پنجاه سال دیده می شود. همان طور که در بالا گفته شد عواملی باعث ایجاد سرطان رحم در بانوان می‌ گردد.
سرطان دهانه رحم در ابتدا به بافت اندام تناسلی متاستاز می‌دهد و بعد از آن، اندام‌ها و بافت‌های دیگر مثل واژن، رحم، بافت همبند میان دهانه رحم و رحم، لگن، دیواره‌های لگن و مثانه نیز درگیر می‌شوند. از طرف دیگر، سرطان دهانه رحم به شش‌ها، کبد، استخوان‌ها، طحال، غدد فوق کلیه و مغز نیز متاستاز می‌دهد. سرطان رحم، یکی از بیماری های بدخیمی در میان زنان است و انتشار این سرطان اغلب در حفره پریتو انجام می گردد.

تشخیص سرطان رحم

در صورت خونریزی واژینال غیر طبیعی، لازم است با دکتر متخصص زنان، زایمان و ناباروری صحبت کرد. علی رغم پایین بودن احتمال ابتلا به سرطان رحم، بهتر است از سلامت خود مطمئن شد. پزشک معالج احتمالاً ناحیه لگن (شامل واژن، رحم، تخمدان و مثاله) بیمار را معاینه کرده و در مورد علائم، زمان بروز و نیز دفعات تکرار این علامت، سوال خواهد کرد. احتمال دارد بیمار جهت آزمایشات بیشتر، به متخصص زنان و زایمان ارجاع داده شد.
همچنین این بیماری با استفاده از آزمایشاتی همچون سونوگرافی ترانس واژینال (TVU)، بیوپسی (نمونه برداری) و تست خون نیز تشخیص داده می‌شود.

درمان سرطان رحم

سرطان رحم از سلول های پوشالی دهانه‌ رحم شروع می‌شود. این سرطان با روش های متفاوتی مانند لیزر، سرما درمانی، نمونه برداری، شیمی درمانی، هورمون درمانی، جراحی برداشتن رحم، جراحی تراکلکتومی و جراحی لگن رحم درمان می‌شود.

پیشگیری سرطان رحم

اگرچه پیشگیری از سرطان رحم به طور قطع امکان ندارد ولی توصیه های زیر می تواند موثر باشد:
داشتن وزنی ایده ال و جلوگیری از چاقی بیش از حد.
از خوردن مواد غذایی چرب خوداری کنید.
ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهید.
از هورمون درمانی حاوی پرژسترون استفاده کنید که مصرف آن هم در دوران باروری با هدف پیشگیری از بارداری (OCP) و هم در دوران یائسگی به عنوان هورمون درمانی، مفید می باشد.