یوروفولی تروپین - Urofollitropin - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • یوروفولی تروپین – Urofollitropin

گروه دارویی

هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز

پیشینه دارو

یوروفولی تروپین – Urofollitropin از ادرار خانم های یائسه تهیه می شود. Fsh و LH همراه با هم سبب رشد و بلوغ فولیکول های تخمدان می شود.

موارد مصرف

داروی Urofollitropin یک gonadotrophin حاصل از ادرار زنان یائسه می‌باشد. دارای فعالیت تحریک ‌کنندگی فولیکول می‌باشد ولی فعالیت لوتنایزنیگ ندارد. یوروفولیتروپین به صورت مشابه با HMG مصرف می‌شود مخصوصاً در درمان نازایی زنان با این تفاوت که فعالیت لوتنایزینگ ندارد و در تمامی بیمارانی که افزایش هورمون LH مد نظر نباشد همانند بیماران مبتلا به بیماری تخمدان پلی‌کیستیک قابل استفاده می‌باشد. این دارو به صورت زیرپوستی یا داخل عضلانی در دوزهایی متناسب با نیاز بیمار تجویز می‌شود. معمولاًً در آغاز دوز محتوی ۷۵ تا ۱۵۰ واحد FSH به صورت روزانه داده ‌می‌شود و هرگاه با توجه به مانیتور کردن استروژن و اولترا سونوگرافی فولیکول‌ها، پاسخ درمانی حاصل شد درمان متوقف می‌شود و بعد از یک یا دو روز یک دوز منفرد ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ واحدی گونادوتروپین جفتی جهت تحریک تخمک گذاری تجویز می‌شود. در صورت عدم مشاهده پاسخ درمانی بعد از ۴ هفته درمان باید متوقف شود اگرچه در دوره‌های بعدی دوباره می‌توان درمان را امتحان کرد. تولیدکنندگان آمریکایی توصیه می‌کنند که حداکثر دوز روزانه قابل تجویز ۴۵۰ واحد می‌باشد و طول مدت درمان نباید از ۱۲ روز تجاوز کند.

عوارض دارو و هشدارها

مصرف پوروفولی تروپین برای خانم هایی که سطح PSH خونشان بالاست. نشان دهنده نارسایی اولیه تخمدان هاست. در مواردی که اختلال کنترل نشده عملکرد تیروئید و فوق کلیه ها وجود داشته باشد. وجود ضایعات داخل جمجمه ای چون تومور هیپوفیز، برای هر علت دیگر نازایی به جز عدم تخمک گذاری و در صورت خونریزی با علت نامشخص از واژن، کیست یا بزرگی بدون علت تخمدان ها، حساسیت نسبت به دارو در طی دروه بارداری ممنوع است. سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان ها با تجمع ریع مایعات در فضای صفاقی، توراکس و احتمالا پری کاردیوم و علایم اولیه ای چون درد شدید لگنی، تهوع، استفراغ و افزایش وزن همراه است. موارد شدید OHSS در %۰/۶ بیمارانی که پوروفولی تروپین دریافت می کنند، روی می دهد در صورت بروز نشانه ها مشکوک به OHSS مصرف دارو قطع کنید. در صورتی که پیش از استفاده از HCG، بزرگی تخمدان روی داده باشد، HCG نباید مصرف شود

تداخلات دارویی

تداخل قابل‌توجهی مشخص نشده است.

اشکال دارویی

For inj (IM) : 75 IU FSH