گل همیشه بهار - Calendula officinalis - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • گل همیشه بهار – Calendula officinalis

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

لاونویید های موجود در گل همیشه بهار – Calendula officinalis از آزادشدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین ها جلوگیری می نمایند. ساپونین های گل همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین، برادی کینین و بعضی از آنزیم های پروتیولیتیک جلوگیری کرده و با کاهش نفوذپذیری مویرگ ها مانع ترشح پلاسما به داخل بافت ها گردیده و مهاجرت گویچه های سفید را به ناحیه ملتهب کاهش می دهند. کارتنویید های گل همیشه بهار و بخصوص بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A بوده و به اثرات ضد التهاب و التیام بخش فلاونویید ها و ساپونوزید های آن کمک می کنند.
کاروتنویید ها همچنین همراه باتانن موجود در گیاه ممکن است در پیشگیری و بهبود حالت سرخی ،ادم و درد ناشی از آفتاب سوختگی که در اثر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود مؤثر باشند.

موارد مصرف

نام علمی گیاه: Calendula officinalis
نام انگلیسی:Pot marigold
فارسی: همیشه بهار
از اسانس گل همیشه بهار – Calendula officinalis به همراه اسانس بابونه رومی و بابونه آلمانی، اسطوخودوس و گل سرخ در تهیه مخلوط های آروماتراپی استفاده می شود.گل همیشه بهار دارای خاصیت معرق،ضد گرفتگی عضلات،قاعده آور،التیام دهنده زخم های پوستی، ضد میکروب و ضد التهاب است و از آن به عنوان نیروبخش،ضد تشنج و رفع کننده قی استفاده می شود.
این گیاه دارای خاصیت کوگلوک (منقبض کننده کیسه صفرا) قابل ملاحظه ای است، لذا برای تحریک ترشح صفرا و افزایش فعالیت کبد استفاده می شوn.
فلاونوئیدها و ساپونین های موجود در گل همیشه بهار از آزاد شدن آنزیم های مضر و هیستامین که سبب حساسیت و تورم می شود جلوگیری کرده و سرخی و درد را بهبود و با کاهش نفوذپذیری مویرگ ها مانع ترشح پلاسما به داخل بافت ها می شود.
این گیاه دارای فعالیت سایتوتوکسیک و کاهش تومور است و همچنین برای افزایش قاعدگی، درمان تب،راش پوستی و هپاتوتوکسیتی ناشی از تتراکلریدکربن و نفروتوکسیستی ناشی از سیس پلاتین استفاده می شود.از جوشانده همیشه بهار برای شستن چشم ها، غرغره کردن یا درمان ورم ملتحمه،التهاب گلو،استوماتیت، افتوس، التهاب دهان و لثه،تسکین اسپاسم معده و روده و رفع التهاب و زخم دستگاه گوارش استفاده می شود.

عوارض دارو

گل همیشه بهار – Calendula officinalis به‌ صورت خوراکی در زنان حامله و شیرده بهتر است استفاده نشود.

هشدار دارویی

گل همیشه بهار – Calendula officinalis در دوران بارداری و شیردهی نباید استفاده شود، و در افراد با سابقه آلرژی، ایجاد حساسیت و درماتیت می کند.
مصرف خوراکی فراورده های همیشه بهار با دارو های آرامبخش، در بیماران با فشار خون بالا و بیماران دیابتی منع مصرف دارد.

تداخلات دارویی

تداخلی برای گیاه ذکر نشده است.

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی