گل ختمی - Marsh Mallow - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات فلاونوئیدی موجود در ریشه ختمی می تواند در کاهش عوارض دیابت مؤثر باشد.که این اثر با بهبود فعالیت آنزیم کاتالاز و مهار آنزیم آلفا آمیلاز است.
عصاره ی آبی ریشه ختمی دارای اثر مهاری بر روی فعالیت آندوتلین-۱ است.که این اثر مهاری از تحریک کلسیم های درون سلولی توسط ختمی است. همچنین گل ختمی – Marsh Mallow به عنوان یک گیاه آنتی اسپاسمودیک می باشد.
تحقیقات ثابت کرده است که پلی ساکارید های ختمی دارای اثر ضد سرفه است. قند رامنوگالاکتورونان جدا شده از ریشه ی خطمی بدون تأثیر روی قدرت انقباضی عضله صاف نای از طریق گیرنده های سرتونرژیک منجر به کاهش سرفه می شود .برخی از گزارش ها نیز احتمال اثر درمانی این گیاه در افراد مبتلا به آسم را از طریق اثر ضد انقباضی آن روی عضله صاف نای نسبت داده اند.
جوشانده گل ختمی به همراه چند گیاه دیگر اثر ضد اسپاسم مؤثری روی عضلات صاف راه های هوایی بیماران آسمی در مقایسه با دارو های شیمیایی دارد و فلاونوئید های ریشه ی این گیاه موجب شل شدن وابسته و غیر وابسته به آندوتلیال در شریان انسان می شوند.
فلاونوئید کوئرستین این گیاه نیز در آئورت سبب شلی وابسته به آندوتلیال می گردد.

موارد مصرف

نام علمی گیاه: Althaea officinalis
نام انگلیسی: marsh mallow ، common marshmallow
قسمت های مختلف این گیاه شامل برگ، ریشه و گل به عنوان دارو به کار می رود.گل ختمی – Marsh Mallow دارای خواص ضد سرفه، ضد سوزش سینه، ضد ورم معده، ضد تومور و ضد ویروس می باشد.فعالیت ضد باکتریایی، ضد التهابی، جذب پلی ساکارید ها به دیواره های غشایی و کاهش سرفه از خواص دیگر آن است.ریشه ختمی دارای اثر نرم کننده و آرام کننده است و در رفع تحریکات جلدی و سرفه های شدید استفاده می شود.
بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است که این خاصیت مربوط به لعاب گیاه است. همچنین عصاره ریشه ختمی برای درمان سوختگی ها و زخم های پوستی مناسب است.از این گیاه برای سوزش معده، سوء هاضمه، زخم معده، آنژین، سنگ کلیه، یبوست و دل پیچه نیز استفاده می شود.

عوارض دارو

عوارضی برای گل ختمی – Marsh Mallow ذکر نشده است.

هشدار دارویی

استفاده از این گیاه در زنان باردار توصیه نمی شود. همچنین افراد سرد مزاج نباید استفاده کنند.

تداخلات دارویی

تداخلی برای این دارو ذکر نشده است.

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی