کوآموکسی کلاو - Co Amoxiclav - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

کوآموکسی کلاو – Co-Amoxiclav از ترکیب آموکسی سیلین و کلاولانیک اسید (amoxicillin + clavulanic acid) ساخته می‌شود. اسید کلاولانیک یک مهار کننده قوی و غیرقابل برگشت آنزیم بتالاکتاماز باکتری ها است. برخی باکتری ها با ساخت و ترشح آنزیم بتالاکتاماز موجب هیدرولیز حلقه بتالاکتام (آموکسی سیلین) می‌شوند و لذا آنتی‌بیوتیک های خانواده بتالاکتام مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین بر آن‌ ها بی‌ اثر می‌شوند ولی کوآموکسی‌کلاو مؤثر است.

موارد مصرف

کوآموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت‌ های باکتریایی تجویز می‌شود. این دارو برای عفونت‌ های سینوسی، ادرار، پوستی، مفاصل و برخی از عفونت‌ های دندانی تجویز می‌شود. داروی کوآموکسی کلاو همچنین قبل از برخی از عمل‌ های جراحی برای جلوگیری از گسترش عفونت تجویز می‌شود.
کوآموکسی کلاو شامل دو ماده تشکیل دهنده آموکسی سیلین و کلاولانیک اسید است. آموکسی سیلین، یک نوع آنتی بیوتیک پنی سیلین است که عفونت را با کشتن باکتری درمان می‌کند. برخی از باکتری‌ ها قادر به تولید یک ماده شیمیایی هستند که باعث کاهش کارآیی آموکسی سیلین می‌شود. ماده دوم، کلاولانیک اسید، موجب می‌شود که این اتفاق نیفتد. به این صورت که کلاولانیک اسید تولید آن ماده شیمیایی خاص توسط باکتری را متوقف می‌کند تا آموکسی سیلین بتواند اثر خود را روی باکتری اعمال کند و باکتری را بکشد. بنابراین کوآموکسی کلاو می‌تواند برای درمان عفونت مؤثر باشد.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی کوآموکسی کلاو با پزشک معالج مشورت نمایید.

-از جمله عوارض این دارو عبارتند از:
اسهال
احساس بیماری
تهوع
استفراغ
قرمزی و خارش دهان یا واژن (برفک)
توجه: اگر دچار علائمی مانند بثورات خارش‌ دار، تورم صورت یا دهان و یا اشکال در تنفس شدید، توجه کنید که این علائم ممکن است نشانه‌ هایی از حساسیت شما به آنتی بیوتیک پنی سیلین باشد، لذا استفاده از این دارو را ادامه نداده و فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

هشدار دارویی

در مدت درمان با داروی کوآموکسی کلاو، به علت کاهش اثر دارو های ضد بارداری، خانم‌های در سنین باروری باید از یک روش پیشگیری از بارداری غیر هورمونی استفاده کنند. در مورد روش های مطمئن پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت نمایید.
داروی کوآموکسی کلاو ممکن است روی نتایج برخی آزمایشات اثر گذارد، لذا پیش از انجام آزمایش، پزشک معالج را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
چنانچه مبتلا به دیابت هستید در مدت درمان با این دارو به طور منظم قند خون را چک کنید.
فرم سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی دندان شود. که پس از پایان دوره درمان از بین خواهد رفت.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی کوآموکسی کلاو، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.
مصرف همزمان وارفارین و این دارو باعث افزایش INR می شود.
کومارین
هپارین و دیگر دارو های ضد انعقاد دیگر
دارو های NSAID مانند آسپرین
دارو های مهار کننده تجمع پلاکت ها
دارو های تخریب کننده لخته خون
این لیست تمام داروهایی که با این دارو تداخل دارند نیست و داروهای بدون نسخه و ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.

اشکال دارویی

Susp : 156 , 312 , 457 , 228 , 643 mg Tab : 375 , 625 mg