کنگر فرنگی - Cynara scolymus - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که تجویز عصاره کنگر فرنگی – Cynara scolymus به بیماران دچار سوء هاضمه و افرادی که به بیماری کبدی مبتلا هستند،نشانه های بیماری نظیر درد شکم، تهوع و نفخ را کاهش می دهد. ثابت شده است که ترکیب سینارین موجود در این گیاه دارای اثرات آنتی اکسیدانی می باشد و می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد. همچنین تحقیقات اثرات ضد دیابتی ترکیب کلروژنیک اسید موجود در گیاه را ثابت کرده است. کنگر فرنگی در کاهش لیپیدها و لیپو پروتئین ها از طریق دخالت در مسیر بیوسنتز کلسترول و همچنین اثر بر تولید و ترشح صفرا در کبد عمل می کند.
ترکیب های موجود در برگ این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی بوده. فلاونوئیدهای موجود در کنگر فرنگی بیان ژن نیتریک اکساید سنتتاز را در سلول های اندوتلیال انسان در سطح بالا تنظیم می کند. عصاره این گیاه اختلال فعالیت اندوتلیالی که اولین مرحله بیماری آترواسکلروز است را بهبود می بخشد. تحقیقات ثابت کرده است که کنگر فرنگی اثرات مثبتی بر علیه استرس اکسیداتیو القا شده به وسیله واسطه های التهاب دارد. همچنین باعث اکسیداسیون LDL در جلوگیری از آتروژنز بر روی سلول های اندوتلیال و مونوسیت ها می شود. مشخص شده است مصرف عصاره کنگر فرنگی – Cynara scolymus می تواند تعداد سلول های دو هسته ای کبد و غلظت RNA داخل سلولی را افزایش دهد. ترکیب سینارین گیاه فعالیت محافظت کننده سلولی و محافظت کبدی دارد.

موارد مصرف

نام علمی گیاه: Cynara scolymus
اسم انگلیسی : Artichoke, Globe Artichoke
آرتیشو از نظر طب قدیم ایران گرم و کمی خشک است. این گیاه در بیماری های مختلف مانند دیابت، چاقی، کهیر، آسم، سنگ کلیه، تصلب شرائین، رماتیسم و بیماری های پوستی نظیر اگزما و التهابات مفید است. در طب سنتی ترکیه از دانه های خشک شده این گیاه برای درمان بیماری برص و از برگ های تازه آن به عنوان مدر استفاده می شود.همچنین از این گیاه در تهیه انواع لوسیون ها، کرم ها و ماسک های صورت جهت تقویت پوست و جلوگیری از پیری پوست استفاده می شود. همچنین این گیاه ضد استفراغ، محرک صفرا، کاهش دهنده کلسترول خون است.
مصرف برگ خشک این گیاه به مقدار ۲ گرم پود به صورت دم کرده در درمان بیماری هپاتیت و دیگر بیماری های کبدی مؤثر است. مصرف کنگر فرنگی همراه با سیلی مارین و گل قاصد اثر محافظ کبدی بیشتری دارد. این گیاه ترشح صفرا را افزایش می دهد و از جمع شدن چربی در کبد جلوگیری می کند و استفاده از آن در افرای که کبد چرب دارند توصیه می شود. این گیاه به عنوان داروی لاغری است و افرادی که می خواهند وزن کم کنند هر روز از آرتیشو استفاده کنند. همچنین این گیاه زخم های معده و روده را درمان کرده و اگر عصاره این گیاه بر بدن مالیده شود، خارش را برطرف می کند. استفاده از ضماد این گیاه برای جلوگیری از ریزش مو مفید است

عوارض دارو

بارزترین عوارض کنگر فرنگی – Cynara scolymus ایجاد درماتیت تماسی به دلیل لاکتون های سزکوئی ترپن از جمله سیناروپیکرین است. گیاه آرتیشو چون گرم است ممکن است در برخی از افراد تولید سودا کند، بنابراین بهتر است با سرکه مصرف شود. استفاده همزمان این گیاه با دارو های درمان کننده قند خون مجاز نمی باشد.

هشدار دارویی

گیاهان تیره کاسنی از جمله گیاه کنگر فرنگی – Cynara scolymus به دلیل ایجاد حساسیت نباید به صورت مستقیم استفاده شوند و در افرادی که واکنش های آلرژیک شدید دارند منع مصرف دارد. این گیاه در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود. همچنین استفاده از این گیاه در انسداد مجاری صفراوی به دلیل اثرات منقبض کننده کیسه صفرا مجاز نیست.

تداخلات دارویی

تداخلی برای این دارو ذکر نشده است.

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی