کمپلکس پروترومبین - prothrombin complex - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • کمپلکس پروترومبین – prothrombin complex

نام دارو: کمپلکس پروترومبین – prothrombin complex

گروه دارویی

محصولات خون، افزایش دهنده های پلاسما و خون ساز

پیشینه دارو

پروترومبین با افزایش سطح فاکتور های انعقادی وابسته به ویتامین کا ( II، VII، IX و X) با افزودن پروتئین C و پروتئین S عمل می کند. فاکتور های انعقادی II، IX و X بخشی از مسیر داخلی انعقادی هستند. در حالی که فاکتور VII بخشی از مسیر انعقادی خارجی است. در مسیر خارجی، رگ های خونی آسیب دیده فاکتور بافتی اندوتلیال (TF) را ازاد می کنند که با فاکتور VII ترکیب می شود تا TF-فاکتور VIIa را تشکیل دهد.

در مسیر داخلی، فاکتور IX به IXa تبدیل می شود. فاکتور IXa (و همچنین TF-factor VIIa) فاکتور X را به فاکتور Xa در مسیر مشترک نهایی انعقاد تبدیل می کند. فاکتور Xa پروترومبین (فاکتور II) را به ترومبین (IIa) تبدیل می کند که فیبرینوژن را به فیبرین تبدیل می کند و نتیجه آن تشکیل لخته است. پروتئین های C و S آنزیم های مهار کننده وابسته به ویتامین K هستند که در تنظیم فرآیند انعقاد نقش دارند.

موارد مصرف

PCC معکوس اثر وارفارین و کومارین سایر دارو های ضد انعقاد است و در مواردی که در اثر خونریزی قابل توجه بیماران با اختلال انعقادی مواجه هستند، استفاده می‌شود این دارو همچنین زمانی که برای یک بیمار باید عملیات درمان اضطراری انجام بدهند، کاربرد دارد. دیگر موارد مصرف کمبود یکی از فاکتور های انعقادی به دلایل مادر زادی و یا کبدی و هموفیلی است.

عوارض دارو

واکنش های حساسیتی، تب و لرز، تغییر ضربان قلب و کاهش فشار خون از عوارض جانبی این دارو می باشد.

هشدار دارویی

قبل از رقیق کردن دارو باید دارو و رقیق کننده را تا دمای اتاق گرم کرد.
این دارو در بیمارانی که دارای مشکل انعقاد درون‌ رگی منتشر یا فعال سازی پاتولوژیک انعقادهستند، تنها به این دلیل که باعث سوختن این فرایند می‌شوند، دستور منع مصرف دارد. اما به‌ هرحال در صورتی که PCC استفاده شود، به دلیل اینکه سطح فاکتور پایین است، تنها باعث برگشت انعقاد به حالتی که بوده‌ است می‌شود. به دلیل اینکه محصولات PCC حاوی هپارین است، مصرف آن‌ ها در بیماران با مشکل هپارین ناشی از ترومبوسیتوپنی ممنوع است.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز پروترومبین خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

دارو هایی که ممکن است با پروترومبین تداخل اشته باشند عبارتند از:

  • آپروتینین
  • آرگاتروبان
  • ترانگزامیک اسید

اشکال دارویی

Inj:500u , 1000u