کمپلکس پرترومبین - Prothrombin Complex - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • کمپلکس پرترومبین – Prothrombin Complex

نام دارو: کمپلکس پرترومبین – Prothrombin Complex

گروه دارویی

محصولات خون، افزایش دهنده های پلاسما و خون ساز

پیشینه دارو

کمپلکس پرترومبین – Prothrombin Complex ترکیبی از فاکتور های انعقادی هفت، دو، نه و ده و همچنین پروتئین C و پروتئین S است که از پلاسمای خون تازه و منجمد انسان تهیه می‌شود. این دارو برای وارونه کردن اثرات دارو های ضد انعقاد خوراکی در زمانی که خونریزی (در مغز یا روده) رخ داده است و نیاز به اقدام فوری است، است. PCC داروی تأثیرگذاری است، اما گران است. در انگلستان تجویز آن مورد بحث خون شناسان است. این دارو به شکل پودر و حلالی برای تزریق موجود است.

موارد مصرف

PCC معکوس اثر وارفارین و کومارین سایر دارو های ضدانعقاد است و در مواردی که در اثر خونریزی قابل توجه بیماران با اختلال انعقادی مواجه هستند، استفاده می‌شود
کمپلکس پرترومبین – Prothrombin Complex همچنین زمانی که برای یک بیمار باید عملیات درمان اضطراری انجام بدهند، کاربرد دارد. دیگر موارد مصرف کمبود یکی از فاکتور های انعقادی به دلایل مادرزادی ویا کبدی و هموفیلی است.
منابع متعددی، از جمله کالج آمریکایی پزشکان قفسه سینه، PCC را برای معکوس کردن وارفارین در بیماران مبتلا به خونریزی جدی توصیه کرده‌اند.

عوارض دارو

پروترومبین (PCC) دارویی ترکیبی است که از فاکتور های انعقادی هفت، دو، نه و ده و همچنین پروتئین C و پروتئین S تشکیل شده است که از پلاسمای خون تازه و منجمد انسان تهیه می‌شود. داروی پروترومبین اثر معکوس دارو های ضد انعقادی مانند وارفارین و کومارین را دارد و در مواردی که در اثر خونریزی زیاد، بیماران با اختلال انعقادی مواجه هستند، استفاده می‌شود.
پروترومبین همچنین در مواقع کمبود یکی از فاکتور های انعقادی به دلایل مادرزادی و یا کبدی و هموفیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدار دارویی

بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی پروترومبین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
در صورتی که مشکل خونی خاصی دارید.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو ها شامل تمامی دارو های در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو های گیاهی و دارو های مکمل.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اشکال دارویی

Injection . Powder : 500IU