کلیدینیوم سی - Clidinium c - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گوارشی

پیشینه دارو

کلیدینیوم سی – Clidinium c با مهار گیرنده های موسکارینی باعث کاهش ترشحات و حرکات دودی دستگاه گوارش می شود. کلردیازپوکساید با اثر بر روی گیرنده های گاماآمینوبرتیریک اسید (GABA) در CNS باعث کاهش تحریکات عصبی گردیده و به صورت کمکی در کاهش ترشحات دستگاه گوارش مؤثر است.

موارد مصرف

قرص کلیدینیوم سی – Clidinium c دارویی است که از ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید تشکیل می‌شود که برای درمان مشکلات گوارشی از جمله زخم معده و یا روده، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت روده، کاهش علائم ناشی از گرفتگی عضلات روده و معده و همچنین به اختلالات روانی مربوط به شکم کمک می‌کند.
کلردیازپوکساید موجود در این دارو که از دسته دارو های آرام‌بخش است، سریع‌تر جذب می‌شود و اثر آن آشکار می‌شود. در حالی که اثر درمانی قرص کلیدینیوم سی با تأخیر اتفاق می‌افتد و ممکن است ۴۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از مصرف دارو اثرات ضد اسپاسم آن آشکار شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. عوارض این قرص عبارتند از:

-خشکی چشم
-خشکی دهان
-خواب آلودگی و گیجی
-یبوست
در صورت تب، گرگرفتگی یا گرمازدگی، تغییر خلق و خو، سردرد یا سرگیجه، گیجی و مشکل در دفع ادرار، تنگی نفس، ضربان قلب غیرعادی به پزشک مراجعه نمایید.

هشدار دارویی

-در صورت مصرف طولانی مدت قرص کلیدینیوم سی آزمایشات کبدی و خونی را طبق نظر پزشک به طور منظم انجام دهید.
-مصرف الکل همراه با قرص کلیدینیوم سی عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده‌ های الکلی حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
-مصرف قرص کلیدینیوم سی موجب کاهش تعریق می‌شود که موجب بیشتر شدن احتمال گرمازدگی در فرد می‌شود. لذا از انجام فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری نمایید و از مایعات به مقدار کافی در روز استفاده کنید.
-از مصرف دارو های ضد اسهال طی یک تا دو ساعت پس از مصرف این دارو خودداری شود.
-در برخی افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف قرص کلیدینیوم سی ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک مشورت نمایید.
-مصرف این قرص در سالمندان باید با احتیاط صورت گیرد. سالمندان ممکن است به اثرات جانبی دارو حساس‌ تر باشند. بخصوص اثراتی مانند گیجی، خواب‌ آلودگی و اختلال هماهنگی
-از آنجایی که مصرف قرص کلیدینیوم سی خواب‌ آلودگی و گیجی مختصری ایجاد می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌ هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است خودداری کنید.
-مصرف قرص کلیدینیوم سی در طی ۲۴ ساعت قبل از تست ترشح اسید معده توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر این دارو را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف این قرص، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

تعدادی از دارو هایی که با قرص کلیدینیوم سی تداخل دارند عبارتند از:
-مکمل‌ های حاوی پتاسیم و سدیم
-دارو های ضدقارچ مانند آزول
-سایمتیدین و دی سولفیرام
-دارو های آنتی کولینرژیک
-دارو های ضد اسپاسم
-فنوتیازین‌ ها
-دارو های مخصوص بیماری پارکینسون
-ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلین بلو، موکلوبماید، فلنزین، پروکاربازین، رازگلیلینریال سلژیلین، ترانیل سیپرومین
-آلپرولازم و لورازپام و زولپیدم
-دارو های شل کننده عضلات
-انواع آنتی هیستامین‌ ها

اشکال دارویی

Tab : chlordiazepoxide 5 mg+cilidinium Bromide 2.5 mg