کلسیم کربنات - Calcium Carbonate - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

الکترولیت ها

پیشینه دارو

کلسیم کربنات برای عملکرد صحیح دستگاه عصبی، عضلانی و اسکلتی ضروری است. کلسیم در عملکرد طبیعی قلب، کلیه، تنفس، انعقاد خون و نفوذ پذیری مویرگ ها و غشاء سلولی نقش مهمی را ایفا می کند. کلسیم همچنین به تنظیم آزاد سازی و ذخیره های ناقل های عصبی و هورمون ها، برداشت و اتصال اسید های آمینه،جذب ویتامین B12 و ترشح گاسترین کمک می کند.

موارد مصرف

کلسیم تزریقی برای درمان کمی کلسیم خون در بیماری هایی که نیاز به افزایش سریع غلظت یون کلسیم در سرم دارند، مانند انقباض عضلات ناشی از کمی کلسیم خون در نوزادان،انقباض عضلات ناشی از کمبود هورمون پاراتیروئید، انقباض عضلات ناشی از کمی کلسیم خون به علت نیش حشرات یا واکنش های حساسیتی، نشانه های حاد درد های کولیک ناشی از مسمومیت با سرب، کمبود ویتامین D و آلکالوز ،بمنظور تنظیم الکترولیت، در احیای قلبی به ویژه پس از عمل جراحی قلب باز، به منظور تقویت قدرت انقباضی میوکارد پس از خاتمه فیبریلاسیون دهلیزی و بطنی یا زمانی که پاسخ کافی به اپی نفرین تزریقی وجود ندارد، بمنظور کاهش یا برطرف نمودن اثرات مضعف قلبی ناشی از زیادی پتاسیم خون و همچنین به عنوان پادزهر در درمان مسمومیت با منیزیم مصرف می شود.

عوارض دارو

اختلالات خفیف گوارشی با مصرف خوراکی و برادیکاری،آریتمی و تحریک پس از تزریق وریدی از عوارض جانبی مهم املاح کلسیم می باشند. کاهش فشار خون، برافروختگی یا احساس گرما، ضربان نامنظم قلب، تهوع یا استفراغ، قرمزی پوست، درد یا سوزش در محل تزریق، تعریق، گزگز و کاهش فشار خون با تزریق املاح کلسیم گزارش شده است.

هشدار دارویی

-فراورده های حاوی کلسیم در موارد دهیدراسیون یا عدم تعادل سایر الکترولیت ها ،سابقه سنگ های کلیوی، عیب مزمن کار کلیه، عیب کار قلب و فیبریلاسیون بطنی در طول احیای قلب باید با احتیاط مصرف شود.
-در حین درمان کمبود بیش از حد کلسیم خون، اندازه گیری میزان کلسیم سرم در فواصل منظم ضروری است.
-در صورت امکان، از مصرف این دارو ها طی ۲-۱ ساعت پس از مصرف سایر دارو های خوراکی باید خودداری شود.
-از مصرف همزمان سایر فراورده های حاوی کلسیم، فسفات، منیزیم یا ویتامین D باید خودداری شود.
-از مصرف همزمان فراورده های خوراکی این داروها با مواد غذایی حاوی فیبر و غلات باید خودداری شود.
-در صورت نیاز، مصرف ویتامین D به میزان کافی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به منظور افزایش جذب کلسیم توصیه می شود.
-بمنظور جلوگیری از افزایش غلظت کلسیم در خون و ایست قلبی، دارو باید به آهستگی تزریق وریدی شود

تداخلات دارویی

مصرف همزمان سایر فراورده های حاوی کلسیم با این دارو ها ممکن است سبب افزایش غلظت کلسیم سرم، به ویژه در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه شود. مصرف همزمان املاح تزریقی کلسیم با دیگوکسین ممکن است خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش دهد. املاح تزریقی کلسیم ممکن است اثرات سولفات منیزیم تزریقی را خنثی نمایند. همچنین در صورت مخلوط نمودن ملح کلسیم با سولفات منیزیم، امکان رسوب سولفات کلسیم وجود دارد. فراهمی زیستی فنی توئین و کلسیم به علت تشکیل احتمالی یک کمپلکس غیر قابل جذب کاهش می یابد. جذب تتراسیکلین های خوراکی به علت تشکیل کمپلکس های غیر قابل جذب و افزایش pH داخل معده، ممکن است کاش یابد.

اشکال دارویی

Tab : 500mg