کلسیم دی سدیم ادتا - Calcium Disodium Edetate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • کلسیم دی سدیم ادتا – Calcium Disodium Edetate

نام دارو: کلسیم دی سدیم ادتا – Calcium Disodium Edetate

گروه دارویی

آنتی دوت ها ،شلات کننده ها و آنتاگونیست ها

پیشینه دارو

فلزات سنگین مانند مانند سرب ، بسهولت جانشین کلسیم موجود در کلسیم دی سدیم ادتا – Calcium Disodium Edetate شده و در نتیجه کمپلکس پایداری تشکیل می شود که از طریق ادرار دفع می گردد .

موارد مصرف

کلسیم دی سدیم ادتا – Calcium Disodium Edetate در درمان مسمومیت حاد و مزمن با سرب و بعضی فلزات سنگین و همچنین در آنسافالوپاتی ناشی از ان استفاده می گردد.

عوارض دارو

عوارضی که ممکن است این دارو داشته باشد غبارت است از:
آریتمی قلبی، تغییرات الکتروکاردیوگرام، افت فشارخون، ترومبوفلبیت موضعی، لرز، خستگی، سردرد، کسالت، بی حسی، خواب رفتگی اندام، زخم و التهاب گوشه لب، درماتیت، راش پوستی، پیدایش گلوکز در ادرار، افزایش کلسیم خون، کاهش پتاسیم خون، فقر آهن (با درمان مزمن)، فقر منیزیم (با درمان مزمن)، عطش شدید، فقر روی (با درمان مزمن)، بی اشتهایی، تحریک دستگاه گوارش، تهوع، استفراغ، نفروز، سمیت کلیوی، خون پنهان در ادرار، پروتئین در ادرار، تکرر ادرار، فوریت ادرار

هشدار دارویی

۱-این دارو می تواند باعث مشکلات سلامتی بسیار بد و بعضا کشنده شود. این دارو همچنین ممکن است باعث افزایش فشار در مغز شود که می تواند باعث مرگ شود. میزان مرگ در کودکان زیاد بوده است. پزشک بهترین روش برای دادن این دارو را تصمیم خواهد گرفت. با پزشک صحبت کنید.
۲-خطر مرگ و میر
– خطر ابتلا به اثرات سمی بالقوه کشنده.
-احتمال افزایش کشنده در فشار داخل جمجمه به دنبال انفوزیون وریدی در بیماران مبتلا به آنسفالوپاتی سرب و ادم مغزی. تولیدکننده تجویز عضلانی را در این جمعیت بیمار توصیه می کند. در صورت تجویز وریدی، از انفوزیون سریع خودداری کنید.
-برنامه دوز دنبال شود. از مقدار توصیه شده روزانه تجاوز نکنید.
۳-خطر انسفالوپاتی
انسفالوپاتی سرب به ندرت در بزرگسالان رخ می دهد. بیشتر در بیماران کودک رخ می دهد، که در آنها انسفالوپاتی ممکن است ناخوشایند باشد و منجر به مرگ و میر بالایی شود.

تداخلات دارویی

دارو هایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:
مگلومین کامپاند , دیاتریزوات (آمیدوتریزوئیک اسید) , یوتالامات , آیوکساگلات , انسولین , دفریپرون , کلادریبین , کلرامفنیکل , کلوزاپین , واکسن ب ث ژ داخل مثانه ای , پرومازین , مسالازین , دیپیرون

اشکال دارویی

Inj : 15 mg/ml , 20 ml