پنی سیلامین - Penicillamine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

آنتی دوت ها ،شلات کننده ها و آنتاگونیست ها

پیشینه دارو

پنی سیلامین – Penicillamine با جیوه، سرب، مس، آهن و احتمالا سایر فلزات سنگین کمپلکس محلول در آب ایجاد می کند که در ادرار دفع می گردد.
به عنوان ضد روماتیسم فعالیت فاکتور های روماتوئید IgM و فعالیت T-cell نه B-cell را تضعیف می کند.
داروی پنیسیلامین با سیستئین تشکیل پیوند دی سولفید می دهد که کمپلکس ایجادشده از سیستئین در آب بیشتر حل می شود، لذا مانع تشکیل سنگ سیستئینی می شود.

موارد مصرف

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن پروتئینی بنام آنتی‌ بادی را برای به دام انداختن باکتری‌ ها و ویروس‌ ها تولید می‌کند اما در بیماری‌ های خود‌‌ایمنی، سیستم ایمنی آنتی‌ بادی‌ هایی را علیه بافت‌ های بدن تولید می‌کند. در بیماران آرتریت روماتوئید، آنتی‌ بادی علیه بافت‌ های اطراف مفاصل تولید می‌شود که این باعث التهاب، درد و تورم اطراف مفاصل می‌شود. پنی سیلامین متعلق به گروهی از دارو ها به نام دارو های ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) است که برای سرکوب التهاب و جلوگیری از حمله به بافت تجویز می‌شود و اثر مخرب بیماری آرتریت روماتوئید روی مفاصل را کاهش می‌دهد.

پنی سیلامین – Penicillamine برای درمان برخی از اختلالات متابولیک مانند بیماری ویلسون و سیستینوری نیز استفاده می‌شود. در بیماری ویلسون، این دارو با اتصال به یون‌ های فلزی مس در بدن ، ترکیباتی را به وجود می‌آورد که به راحتی از بدن حذف می‌شوند. داروی پنی سیلامین برای درمان سیستینوری ، غلظت سیستین ادرار را کاهش می‌دهد. این دارو مانع از تشکیل کریستال‌ های تشکیل دهنده سنگ کلیه و یا مثانه می‌شوند.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

احساس مریضی ، از دست دادن اشتها ، اسهال ، سردرد ، سرگیجه ، تغییرات بینایی ،از دست دادن حس چشایی (طعم و مزه)
نکته مهم : ممکن است در اثر اختلالات خونی ناشی از مصرف داروی پنی سیلامین ، دچار عوارض خاصی شوید. در صورت بروز این علائم در شما سریعا به پزشک مراجعه کنید:

گلودرد همراه با تب یا علائم شبیه سرماخوردگی
زخم‌ های دهان
بثورات پوستی
کبودی غیر معمول و یا خونریزی، مانند خون در ادرار
احساس ناخوشی کلی
اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف داروی پنی سیلامین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

هشدار دارویی

-در افراد با سابقه ابتلا به اگرانولوسیتوز یا کم خونی اپلاستیک با احتیاط مصرف شود.
-مصرف طولانی مدت ان باعث کاهش گویچه های سفید خون شده و احتمال بروز عفونت در اندام های مختلف از جمله لثه و دهان وجود دارد.لذا در اوایل و در طول درمان شمارش سلول های خون باید انجام پذیرد.
-احتمال بروز مسمومیت خونی در بیماران با سن ۶۵ سال یا بیشتر وجود دارد.
-چنانچه متعاقب یک سال مصرف دارو بهبودی حاصل نگردید، مصرف دارو باید قطع گردد.
-قطع ناگهانی دارو ممکن است باعث بروز عوارض حساسیتی گردد.
-برای بیمارانی که مبتلا به زیادی سیستئین ادراری هستند‘ مصرف مقادیر زیاد مایعات (بخصوص در شب)اهمیت دارد .
-دارو با معده خالی مصرف گردد.
-از مصرف همزمان این داروبا فراورده های آهن دار خوداری شود.
-نباید انتظار بهبودی را حداقل طی ۶-۱۲هفته اول درمان داشت.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از دارو هایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند ، عبارت‌اند از: دیگوکسین، دارو های درمان مالاریا (مانند کلروکین (chloroquine))، فنیل بوتازون (phenylbutazone)، دارو های کاهش دهنده عملکرد مغز استخوان (مانند آزاتیوپرین، شیمی درمانی سرطان، تری متوپریم / سولفامتوکسازول ).

اشکال دارویی

Scored F.C tab : 250 mg Cap : 250 mg