پلی میکسین ان اچ - Polymixin NH - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

هیدروکورتیزون به وسیله مهار مهاجرت لکوسیت های پلی مورفو نوکلئار و کاهش نفوذپذیری مویرگی باعث کاهش التهاب می شود. نئومایسین با اتصال به جزء s30 ریبوزوم باکتری ها مانع سنتز پروتئین های باکتریایی شده و پلی میکسین ب با اتصال به فسفولیپید های غشای باکتری نفوذپذیری را تغییر داده و به غشای پلاسمایی سلول مهاجم آسیب رسانده و باعث می شود محتویات سلول به بیرون نشت کند .

موارد مصرف

پلی میکسین ان اچ – Polymixin NH در درمان عفونت های ناشی از میکروارگانیسم های حساس در مجرای خارجی گوش و التهاب عفونی مزمن گوش و پس از عمل جراحی ماستوئیدکتومی مصرف می شود.

عوارض دارو

عوارضی که ممکن است این دارو داشته باشد عبارت است از:
التهاب , خارش , سوزش , سمیت کلیوی , درماتیت , حساسیت پوستی , سمیت گوشی , فولیکولیت , افزایش رشد موها , هایپوپیگمنتیشن

هشدار دارویی

سرکوب آدرنال: کورتیکواستروئید های موضعی در صورت جذب سیستمیک می توانند باعث سرکوب محور هیپوفیز-هیپوتالاموس-آدرنال و افزایش سطح کورتیزول شوند. این احتمال بیشتر در کودکان و بیمارانی که دوز های بالا یا طولانی مدت دارو را مصرف می کنند وجود دارد. سرکوب محور هیپوفیز هیپوتالاموس آدرنال ممکن است منجر به بحران آدرنال شود.
تضعیف ایمنی: مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید های موضعی ممکن است باعث افزایش احتمال وقوع عفونت ثانویه شود و عفونت های حاد (عفونت های قارچی) را بپوشاند, عفونت های حاد ویروسی تشدید شود یا پاسخ به واکسن ها محدود شود.
سارکوم کاپوسی: درمان طولانی مدت با گلوکوکورتیکوئید های موضعی ممکن است باعث بروز سارکوم کاپوسی شود. در صورت بروز این مشکل, کورتون ها باید قطع شوند.
حساسیت به نئومایسین: ممکن است باعث تحریک موضعی شود که علائم آن شامل خارش, قرمزی و ادم و عدم بهبود می باشد. از مصرف دارو و فراورده های مشابه در صورت وجود این علائم باید خودداری شود.
سمیت گوشی : نئومایسین ممکن است باعث کاهش شنوایی دائمی شود. در بیماران با مصرف طولانی مدت نئومایسین ( بیش از ۱۰ روز) این احتمال بیشتر است. در بیماران دچار پارگی پرده صماخ نیز نباید استفاده شود.
اثرات سیستمیک : گلوکوکورتیکوئید های موضعی ممکن است به صورت پوستی جذب شوند که در دوز های بالا باعث سندرم کوشینگ, هایپرگلایسمی و گلوکز اوری (دفع گلوکز در ادرار) می شود. با پوشاندن موضع, استعمال دارو بر پوست تحریک شده یا استفاده در سطح وسیعی از پوست , احتمال جذب پوستی افزایش می یابد.
در صورت وقوع حساسیت یا التهاب, مصرف دارو باید قطع شود.
در صورت عدم بهبود عفونت بعد از یک هفته , کشت و تست های لازم باید انجام شود تا نوع ارگانیسم مشخص شده و درمان بر اساس آن صورت گیرد.
واکنش حساسیتی متقاطع بین نئومایسین, کانامایسین, پارومومایسین, استرپتومایسین و گاهی جنتامایسین ممکن است وجود داشته باشد.
از آلوده شدن نوک بطری قطره چکان و تماس آن با گوش یا سایر سطوح جلوگیری شود.
در صورت بروز علائم حساسیت یا التهاب , مصرف دارو قطع شده و با پزشک مشورت شود.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ویژه‌ای برای این دارو ذکر نشده است. در مصرف داروهای متعدد، جانب احتیاط رعایت شود.

اشکال دارویی

Otic Drops ( Polymixin B sulfate 10000U +Neomycin Sulfate 5mg +Hydrocortisone 10mg)/ml