پلی اتیلن گلیکول - Polyethylene Glycol - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • پلی اتیلن گلیکول – Polyethylene Glycol

گروه دارویی

دارو های گوارشی

پیشینه دارو

پلی اتیلن گلیکول – Polyethylene Glycol یک ملین اسموتیک است که باعث نگهداری آب در مدفوع و افزایش دفعات اجابت مزاج می شود.

موارد مصرف

پلی اتیلن گلیکول – Polyethylene Glycol ترکیبی پلی اتری است که کاربرد های فراوانی از صنعت تا پزشکی دارد. به عنوان پایه بسیاری از ترکیبات ملین استفاده می شود. شستشوی کامل روده با پلی اتیلن گلایکول و الکترولیت های اضافی برای آماده سازی قبل از جراحی و کولونوسکوپی انجام می گیرد.
این دارو در طبقه بندی دارویی به عنوان یک ملین اسموتیک شناخته می شود که با جذب آب به داخل لوله گوارش، به فعالیت می پردازد. این ترکیب با دوز کم سبب کاهش انسجام و افزایش وزن مدفوع در بیماران مبتلا به یبوست، می شود.

عوارض دارو

عوارضی که ممکن است پلی اتیلن گلیکول – Polyethylene Glycol داشته باشد عبارت است از:
اسهال , تهوع , کهیر , نفخ , انقباضات شکمی

هشدار دارویی

استفاده از پلی اتیلن گلیکول برای شستشوی معده در صورت وجود انسداد یا سوراخ شدگی لوله گوارش، احتباس معدی، زخم های گوارشی و توکسیک مگاکولون ممنوع است. در موارد کولیت اولسراتیو، بیماران دیابت، ریفلاکس ازوفاژیت یا کاهش سطح هوشیاری بیمار با احتیاط تجویز شود. همچنین برای مبتلایان به نارسایی کلیوی، روی پوست مجروح یا سوخته یا در سطح وسیع با احتیاط مصرف شود.

تداخلات دارویی

دارو هایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:
دی سیکلومین , اس امپرازول , استامینوفن | پاراستامول , پرگابالین , تیوتروپیوم بروماید , دولوکستین , دیگوکسین , ویتامین ث (آسکوربیک اسید) , ویتامین دی , آسپرین , کلسیم + ویتامین د , روغن ماهی , سالمترول+فلوتیکازون , فوروزماید , لووتیروکسین , متوپرولول , مونته لوکاست , دولاسترون , دوفتیلید , بپریدیل , گرپافلوکساسین , هالوفانترین , لوالبوترول , بداکیلین

اشکال دارویی

(Bulk ( Macrogol 4000/Lit