پروپیل تیواوراسیل - Propylthiouracil - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • پروپیل تیواوراسیل – Propylthiouracil

گروه دارویی

دارو های تیروئید و ضد تیروئید

پیشینه دارو

پروپیل تیواوراسیل – Propylthiouracil داروی ضد تیروئیدی است که سنتز هورمون های تیروئید را با جلوگیری از اتصال ید به تیروزین و ممانعت از جفت شدن یدوتیروزین ها، مهار می کند. این دارو همچنین از تبدیل محیطی T4 به T3 جلوگیری می کند.

موارد مصرف

دارو های ضد تیروئیدی مانند پروپیل تیواوراسیل برای درمان پرکاری تیروئید (تیروئید بیش از حد فعال) استفاده می‌شود. وقتی غده تیروئید، بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند، می‌تواند باعث افزایش سرعت بسیاری از حرکات بدن شود و علائمی مانند از دست دادن وزن، تعریق ، احساس لرز و اسهال را در فرد به وجود بیاورد، همچنین ممکن است علائمی مانند : احساس خستگی یا نگرانی و مشکلات قاعدگی را در فرد به وجود آورد. اگرچه داروی کاربی مازول رایج‌ترین دارو برای درمان پرکاری کاری تیروئید است اما داروی پروپیل تیواوراسیل نیز برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با کاهش مقدار هورمون‌ های غده تیروئید (تیروکسین)، این کار را انجام می‌دهد. پروپیل تیواوراسیل ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروهای درمان پرکاری تیروئید تجویز شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

ناراحتی معده
احساس مریضی
سردرد
درد
تغییر طعم و حس چشایی
راش پوستی
احساس خستگی
حالت تهوع و استفراغ

نکته مهم: پروپیل تیواوراسیل می‌تواند عوارض جانبی نادر ولی جدی را در بیمار ایجاد کند، اگر دچار هر یک از موارد زیر شدید، فوراَ به پزشک مراجعه کنید:

احساس بیماری و حالت تهوع
خارش شدید
تیره شدن رنگ ادرار
دل درد
زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی پروپیل تیواوراسیل می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

داروی پروپیل تیواوراسیل برای کودکان توصیه نمی‌شود.
در مدت درمان با این دارو در زمان های مقرر به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند شمارش کامل خون، آزمایشات عملکرد تیروئید یا کلیه، زمان پروترومبین) تجویزی را به طور منظم انجام دهید.
چنانچه جراحی در پیش دارید، پزشک را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی پروپیل تیواوراسیل، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله دارو هایی که با پروپیل تیواوراسیل تداخل دارند، عبارتند از:
رقیق‌ کننده‌ های خون (مانند وارفارین)
دیگوکسین

اشکال دارویی

Tab : 50 mg