پروتامین سولفات - Protamine Sulfate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • پروتامین سولفات – Protamine Sulfate

گروه دارویی

آنتی دوت ها ،شلات کننده ها و آنتاگونیست ها

پیشینه دارو

پروتامین سولفات – Protamine Sulfate یک پپتید به شدت کاتیونیک است که به هپارین یا هپارین با وزن ملکولی پایین (LMWH) متصل شده و زوج یون پایدار تشکیل می دهد، که فعالیت ضد انعقادی ندارد. کمپلکس یونی حذف شده و از طریق سیستم رتیکولواندوتلیال شکسته می شود. همچنین، پروتامین سولفات در دوزهای بالا، می تواند به صورت مستقل دارای اثر ضد انعقادی -اگرچه ضعیف- باشد.

موارد مصرف

پروتامین سولفات – Protamine Sulfate دارویی است که اثرات ضد انعقادی هپارین را از طریق اتصال به آن خنثی می کند. این ماده از اسپرم ماهی سالمون و دیگر گونه های ماهی جداسازی شده است و امروزه از طریق فناوری زیستی نوترکیب (بیوتکنولوژی) تولید می شود. پروتامین سولفات برای مصارف پزشکی در آمریکا در سال ۱۹۶۹ تایید شده است.

عوارض دارو

عوارض شایع عبارتند از برافروختگی، ضربان آهسته غیر عادی قلب، اشکال در تنفس، کاهش غیر عادی و ناگهانی فشار خون.

هشدار دارویی

پروتامین سولفات – Protamine Sulfate می تواند منجر به افت فشار خون شدید، مشکلات قلبی عروقی، ادم ریوی غیر قلبی، انقباض ناگهانی و شدید عروق ریوی و افزایش فشار خون ریوی شود. فاکتور های خطر شامل دوز های بالا یا دوزهای مسمومیت زا، تجویز سریع، دوز های مکرر، تجویز قبلی پروتامین و استفاده کنونی یا قبلی دارو های حاوی پروتامین (انسولین NPH، انسولین حاوی زینک پروتامین و بتا-بلاکرهای مشخص) می باشد.
از دیگر فاکتور های خطر آلرژی به ماهی، سابقه وازکتومی، نقص عملکرد شدید بطن چپ و ناهنجاری ها و مشکلات موجود در عروق ریوی هستند. در بیمارانی که هر کدام از این فاکتور های خطر وجود دارد، خطر استفاده از پروتامین سولفات باید به دقت در نظر گرفته شود. منقبض کننده ها و تجهیزات احیا باید سریعا در مورد واکنش شدید به پروتامین در دسترس باشند.
پروتامین زمانی که خونریزی بدون استفاده پیشین هپارین رخ داده، نباید استفاده شود.
پروتامین سولفات ممکن است موجب افت شدید فشار خون یا مشکلات قلبی و یا ریوی بسیار گردد که گاهی اوقات ممکن است کشنده باشد. در صورتی که دچار مشکلات قلبی و ریوی هستید، وازکتومی شده اید، یا آلرژی به ماهی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
این دارو زمانی که بدون استفاده از هپارین خونریزی اتفاق می افتد، مصرف نمی شود. در آن مواقع با پزشک خود مشورت کنید.
آگاه کردن پزشک از درمان حاضر یا آتی، شامل دارو های نسخه ای یا OTC و مکمل های تغذیه ای و گیاهی و هم چنین وجود هر نوع بیماری اهمیت دارد.
اگر خانمی قصد حامله شدن یا شیر دادن دارد، مهم است که پزشک خود را مطلع سازد.
آگاه کردن بیماران از دیگر اطلاعات احتیاطی اهمیت دارد.
در طی زمان مشخصی به یکباره تزریق وریدی می شود.
هنگام تزریق داروی پروتامین سولفات باید تحت نظارت دقیق پزشک باشید.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ویژه‌ ای برای این دارو ذکر نشده است. در مصرف دارو های متعدد، جانب احتیاط رعایت شود.

اشکال دارویی

Inj : 1000 UAH/ml , 5 ml