ویتامین ب12 - Vitamin B12 - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

عوامل تغذیه ای و ویتامین ها

پیشینه دارو

ویتامین ب۱۲ – Vitamin B12 کوآنزیمی است که در اعمال متابولیک مختلفی نظیر سنتز پروتئینی و متابولیسم چربی و کربوهیدرات دخالت دارد. همچنین ویتامین B12 برای رشد و تکثیر سلولی، خون سازی و سنتز میلین و نوکلئوپروتئین ضروری است. ویتامین B12 به سادگی از راه دستگاه گوارش جذب می شود وبرای این کار به فاکتور داخلی نیاز دارد. ویتامین B12 در حضور اسید معده و پروتئاز لوزالمعده از محل اتصال خود با سایر پروتئین ها جدا شده و فوری به فاکتور داخلی متصل میشود. کبد منبع ذخیره ای این ویتامین برای سایر بافت هاست.

موارد مصرف

ویتامین ب۱۲ از مهمترین ویتامین‌ های مورد نیاز برای حیات موجودات زنده است. این ویتامین برای تکثیر سلولی (خون‌سازی) و عملکرد سیستم عصبی از طریق سنتزِ میلین ضروری است. ویتامین ب۱ همراه با فولیک اسید و دیگر ویتامین‌ ها برای بارداری بسیار ضروری است. این ویتامین به مقدار کمی در مواد غذایی موجود است. باکتری‌ های تولیدکننده ب۱۲ در دستگاه گوارش انسان، از دهان و لثه و حلق تا روده بزرگ، زندگی می‌کنند اما قادر به تأمین کل نیاز بدن نیستند. این ویتامین در منابع حیوانی مانند گوشت جگر، شیر، پنیر و تخم مرغ وجود دارد و دارای ۴ درصد کبالت است. کمبود آن منجر به بیماری کم‌ خونی وخیم و غیرطبیعی شدن گلبول‌ های قرمز کم شدن رشد بدن، مو و ناخن می‌شود.

عوارض دارو

عوارض جانبی این دارو عبارتند از:
فشار خون بالا بلافاصله پس از تزریق ویتامین b12، سرگیجه، سردرد، علائم سرماخوردگی مثل سرفه یا آبریزش بینی ( نازوفارنژیت )، اضطراب، راش، خارش یا سوزش پوست، رنگ صورتی یا قرمز رنگ پوست، درد های مفصلی و عضلانی، تورم اندام یا کل بدن ( ادم )، سوزش صورت، تغییر رنگ ادرار، ایجاد احساس بی حسی در بدن، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش حجم خون و گلبول های قرمز خون، پایین آمدن سطح پتاسیم، ایجاد علائم ناگهانی نقرس
همچنین ویتامین B12 می تواند واکنش های بسیار نادر اما جدی آلرژیک ( آنافیلاکسی ) را ایجاد کند . این حالت می تواند باعث ایجاد تورم صورت ، زبان و گلو و مشکل بلع و تنفس شود . اگر این اتفاق پس از مصرف مکمل ویتامین ب۱۲ برای شما افتاد ، حتما با اورژانس تماس بگیرید .

هشدار دارویی

-پیش از شروع درمان با ویتامین B12 تشخیص کمبود آن باید با بررسی های آزمایشگاهی تأیید شود. تجویز این ویتامین ممکن است کمبود اسید فولیک را پنهان سازد.
-ویتامین B12 را نباید از راه وریدی تزریق کرد. هر چند که مقادیر کمی از آن در محلول های تهیه شده برای کسانی که فقط از راه تزریقی تغذیه می کنند، وجود دارد.
-درکم خونی پرنیسیوز یا متعاقب برداشت تمامی معده و برداشت قسمت وسیعی از ایلئوم، مصرف دارو برای تمام دوره زندگی باید ادامه یابد.
-از آنجا که کمبود ویتامین های گروه B به تنهایی شایع نیست به طور معمول ترکیبی از این ویتامین ها تجویز می شود.

تداخلات دارویی

آمینوگلیکوزید ها، کلرامفنیکل، کلشی سین، پاراآمینوسالسیلیک اسید و مسدد های گیرنده H2 هیستامینی جذب ویتامین B12 را دچار اشکال می سازند. اعتیاد به الکل نیز باعث سوء جذب ویتامین B12 می شود.

اشکال دارویی

Inj : 100 mcg/ml