ویتامین ب1 - Vitamin B1 - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

عوامل تغذیه ای و ویتامین ها

پیشینه دارو

ویتامین ب۱ – Vitamin B1 در ترکیب ATP، ماده ای به نام تیامین پیروفسفات را ایجاد می کند که در متابولیسم کربوهیدرات به عنوان کوآنزیمی در دکربوکسیلاسیون آلفا – کتو اسید ها ( نظیر پیروات و آلفا – کتوگلوتارات ) و مصرف پنتوز در شنت هگزوز مونوفسفات نقش دارد. جذب گوارشی مقادیر معمول تیامین موجود در رژیم غذایی به وسیله انتقال فعال وابسته به سدیم صورت می گیرد و در مقادیر بیشتر انتشار غیر فعال نیز قابل ملاحظه است. هر چه مقدار مصرف بیشتر باشد جزء دست نخورده آن در ادرار نیز بیشتر خواهد بود

موارد مصرف

اولین ویتامینی که از گروه ویتامین ب کشف شد، قرص ویتامین ب۱ بود که نام دیگر آن تیامین است. این ویتامین اثر بسیار اساسی در سوخت قندها در بدن و سازوکار اعصاب دارد.
قرص ویتامین ب۱ به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ ها را به انرژی تبدیل کند. این ماده برای متابولیسم گلوکز اهمیت زیادی دارد و نقش حیاتی در عملکرد اعصاب، ماهیچه‌ ها و قلب دارد.
قرص ویتامین ب۱، از طریق روده جذب خون می‌شود و سپس تغییراتی روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت ها می‌شود.
قرص ویتامین ب۱، ویتامینی محلول در آب است. و از آنجایی که ویتامین ب۱ در بدن ذخیره نمی‌شود، باید توجه کنیم تا با مصرف لازم و درست با توجه به نظر پزشک، از کمبود آن جلوگیری کنیم.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص ویتامین ب۱، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک متخصص تغذیه اطلاع داده شود.
-عوارض قرص ویتامین ب۱ که در بخش‌های مختلف بدن می‌تواند بروز کند عبارتند از:
بی‌قراری، ادم آنژیونوروتیک، سیانوز، احساس گرما، خارش، کهیر، تعریق، احساس گرفتگی گلو (واکنش آلرژیک)، تهوع، خونریزی، اسهال، واکنش‌ های آنافیلاکتیک، ضعف، ادم ریوی، مرگ

هشدار دارویی

-مصرف غذا های کافئین‌ دار و غذا های دریایی نپخته می‌تواند قرص ویتامین ب۱ را تخریب کرده و یا مانع از جذب قرص ویتامین ب۱ گردد.
-استفاده از مکمل‌ های حاوی قرص ویتامین ب۱، ممکن است در نتیجه آزمایش‌ های اوریک اسید و اوروبیلنوژن پاسخ مثبت کاذب ایجاد کند.
-افرادی که به صورت مزمن از دارو های ادرارآور استفاده می‌کنند و یا در شرایط خاصی چون نارسایی قلبی، جراحی، سو جذب و همودیالیز قرار دارند، می‌بایست قرص ویتامین ب۱ را تحت نظارت پزشک مصرف کنند.
-در بیماران مبتلا به کمبود قرص ویتامین ب۱ بعد از تزریق وریدی گلوکز ممکن است به طور ناگهانی آنسفالوپاتی ورنیکه (نیستاگموس، فلج دو طرفه عصب ششم، آتاکسی و اغتشاش شعور) شروع شود. در بیمارانی که احتمال می‌رود دچار کمبود قرص ویتامین ب۱ باشند، باید برای ایشان قبل از تزریق گلوکز قرص ویتامین ب۱ تجویز شود.
-افرادی که بیماری‌ های کبدی دارند، سعی کنند قرص ویتامین ب۱ را مطابق دستور پزشک عمل کنند.
-مصرف بیش از اندازه قرص ویتامین ب۱ باعث مسمومیت شده و علائمی چون سردرد، تشنج، آریتمی قلبی و واکنش‌ های آلرژیک را ایجاد می‌کند.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان با دارو های مسدودکننده عصبی- عضلانی ممکن است اثرات قرص ویتامین ب۱ را افزایش دهد.
قرص ویتامین ب۱ نباید به طور همزمان با محلول‌ های قلیایی (مانند کربنات‌ ها- سیترات‌ ها یا بیکربنات‌ ها) مصرف شود. قرص ویتامین ب۱ در محلول‌ های قلیایی یا خنثی ناپایدار است.

اشکال دارویی

S.C Tab :100 mg Tab :300 mg