ویتامین آ - Vitamin A - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

عوامل تغذیه ای و ویتامین ها

پیشینه دارو

ویتامین آ – Vitamin A برای عملکرد طبیعی شبکیه ضروری است. این ویتامین به شکل رتینال در شبکیه با اپسین ترکیب می شود و ردوپسین ایجاد می نماید که برای تطبیق بینایی در تاریکی مورد نیاز است. ویتامین A برای رشد استخوان، کار بیضه و تخمدان، تکامل جنین، تنظیم رشد و تمایز بافت پوششی نیز ضروری است.

موارد مصرف

ویتامین آ برای بسیاری از عملکرد های بدن از جمله بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ ها، رشد و نمو، تولید مثل و سلامتی پوست حائز اهمیت است.
اگر شما میزان مطلوب ویتامین A را از رژیم غذایی نمی‌توانید دریافت کنید و یا اگر در معرض کمبود این ویتامین هستید یا به دلایل دیگر، پزشک به شما استفاده از مکمل ویتامین A را توصیه می‌کند. مکمل‌ های ویتامین A معمولاً حاوی ویتامین‌ های دیگر نیز مانند ویتامین D و ویتامین C هستند و آن‌ ها را بدون نسخه از داروخانه می‌توانید دریافت کنید.

عوارض دارو

استفاده از ویتامین A به نظر نمی‌رسد که عارضه جانبی داشته باشد.فقط در صورت مصرف مقادیر زیاد یا طولانی مدت آن ممکن است سبب بروز عوارض شود.
-از جمله این عوارض عبارتند از:
زبر شدن پوست، خشک شدن مو، بزرگ شدن کبد، خونریزی لثه، خشکی یا زخم دهان، ترک خوردگی و خشکی لب ها، تضعیف استخوان‌ ها و افزایش خطر شکستگی

هشدار دارویی

هشداری برای این دارو ذکر نشده است.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی ویتامین آ، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.
-از جمله دارو هایی که با داروی ویتامین A، تداخل دارند، عبارتند از:
آنالوگ‌ های ویتامین آ (مانند ایزوترتینوئین، آسیترتین)
ویتامین کا

اشکال دارویی

Ophth . oint : 250 u/g