ویتامین آ+د - Vitamin A+D - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های پوستی و ضد آفتاب ها

پیشینه دارو

ویتامین آ+د – Vitamin A+D یک ویتامین محلول در چربی است که برای رشد، تکامل و نگهداری بافت اپی تلیال و نیز جهت بینایی بخصوص در نور کم ضروری است. کمبود ویتامین A زمانی رخ می دهد که جذب خوراکی آن ناکافی باشد و معمولاٌ در کودکان شایع تر از بزرگسالان است. کمبود طولانی مدت آن می تواند به اگزوفتالمی یا خشکی چشم منجر شود. از اولین علایم این عارضه شب کوری می باشد که در صورت پیشرفته تر شدن بیماری، باعث ایجاد زخم های چشمی و کوری دایم می شود. از دیگر علایم کمبود آن ایجاد تغییرات در پوست و غشا های مخاطی می باشد.

موارد مصرف

ویتامین‌ ها از مهم‌ ترین موادی هستند که بدن برای فعالیت روزانه خود به آن ها نیازمند است. از آنجایی که بدن توانایی ساخت ویتامین‌ ها را ندارد، ما باید از طریق مواد غذایی و یا مصرف مکمل‌ ها، نیاز روزانه بدن را تأمین کنیم. شیر خوارانی که شیر مادر می‌خورند، نسبت به شیر خوارانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، از هر نظری در وضعیت بهتری قرار دارند، چنین مکمل‌ هایی برای شیرخوارانی که شیر خشک می‌خورند، ضروری‌تر است.
تنها ویتامین مورد نیاز نوزادان ویتامین D است. شیرخواران تا ۶ ماهگی به جز شیر مادر و ویتامین D نیاز دیگری ندارند، در کشور های خارجی قطره ویتامین D به صورت جداگانه در دسترس است اما در ایران به صورت ترکیب با ویتامین A است و قطره ویتامین آ+د برای کودکان تجویز می‌شود.
ویتامین آ برای استخوان‌ سازی، حفظ سلامت چشم، بینایی بهتر، سلامت پوست، دندان و لثه و رشد طبیعی ضروری است. به همین دلیل این ویتامین در دوران بارداری، شیردهی و برای نوزادان در حال رشد ضروری است.
کمبود ویتامین A، آسیب‌ پذیری کودک را به طیف وسیعی از عفونت‌ ها از جمله اسهال، سرخک و عفونت‌ های تنفسی افزایش می‌دهد. البته توجه کنید که میزان زیادی این ویتامین نیز می‌تواند موجب افزایش فشار داخل جمجمه و آسیب به کودک شود.

عوارض دارو

استفاده از کرم یا پماد ویتامین آ+د به نظر نمی‌رسد که عارضه جانبی داشته باشد. به ندرت برخی از افراد یا کودکان ممکن است به این دارو حساسیت نشان دهند و یا عوارض جانبی این دارو برایشان شدید باشد، در صورتی که متوجه علائم زیر در خودتان شدید، به پزشک اطلاع دهید:
-گرما و قرمزی شدید پوست
-تنگی نفس
-تورم لب، گلو و پوست
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
-اگر کرم یا پماد ویتامین آ+د را برای فرزندتان می‌خواهید و او به لوسیون‌ ها و محصولات پوستی دیگر حساسیت دارد.
-اگر در حین مصرف این دارو دچار عوارض جدی مانند قرمزی و گرمای شدید پوست شدید.
-در صورتی که باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
-اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی دارو های در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو های گیاهی و دارو های مکمل.
-اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اشکال دارویی

Top . oint : (Vit . A 850 IU+Vit.D 85 IU)/g