واکسن حصبه - Typhoid Vaccines - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

واکسن ها، ایمنوگلوبولین ها و ضد سرم ها

پیشینه دارو

واکسن حصبه – Typhoid Vaccines حاوی باکتری زنده و ضعیف شده سالمونلاتیفی از نژاد Ty21aاست. کپسول خوراکی این واکسن در داخل روده باز می شود. مصونیت حاصل از واکسن مذکور فقط برعلیه سالمونلاتیفی ایجاد می شود. اثر بخشی آن ۶۵% است. مصرف هر ۴ دوز این واکسن باید حداکثر یک هفته قبل از تماس با سالمونلاتیفی تکمیل شده باشد تا بتواند در فرد مصونیت ایجاد کند. مدت مصونیت نسبت به سالمونلا تیفی تا ۵ الی ۷ سال ادامه خواهد داشت . با مصرف دوز توصیه شده این واکسن، سالمونلا تیفی موجود در آن مدفوع دیده نخواهد شد. با این حال اگر دوز های بالاتری مصرف شود، امکان دفع سالمونلا تیفی در مدفوع وجود دارد.

موارد مصرف

واکسن حصبه – Typhoid Vaccines برای کمک به پیشگیری از این بیماری در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۶ سال سن دارند، استفاده می شود. اگرچه بخشی از برنامه معمول ایمن سازی در ایالات متحده نیست، واکسن حصبه برای موارد زیر توصیه میشود:
افرادی که به مناطقی سفر می کنند که تب حصبه شایع است (مناطق غیر صنعتی جهان، به ویژه آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی یا جنوبی).
افرادی که با کسی که حامل حصبه است زندگی می کنند.
کارگران آزمایشگاهی که ممکن است در یک محل کار با سالمونلا تیفی در تماس باشند.
این واکسن با قرار دادن شما در معرض مقدار کمی از باکتری ها عمل می کند، و این باعث می شود بدن شما ایمنی نسبت به باکتری ایجاد کند.
واکسن تیفوئید یک عفونت فعال که قبلاً در بدن ایجاد شده است را درمان نمی کند و از بروز هرگونه بیماری ناشی از باکتری های غیر از سالمونلا تیفی جلوگیری نخواهد کرد.
مانند هر واکسن دیگری، واکسن حصبه ممکن است از هر فردی در مقابل بیماری، محافظت نکند.

عوارض دارو

با مصرف این واکسن تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، جوش های پوستی و کهیر مشاهده می شود.

هشدار دارویی

-حداقل ۱ ساعت بعد از مصرف کپسول از خوردن هر نوع ماده غذایی خودداری کنید.
-طی ۲ ساعت بعد از مصرف کپسول واکسن حصبه، از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می تواند به کپسول آسیب رسانده و واکسن را بی اثر کند.
-علاوه بر استفاده از این واکسن، در هنگام مسافرت نیز احتیاط کنید تا از تماس با باکتری هایی که باعث ایجاد تب حصبه می شوند بیشتر جلوگیری شود:
از خوردن سبزیجات برگ مانند اسفناج یا کاهو که شستن مناسب آن سخت تر است، خودداری کنید.
از خوردن میوه یا سبزیجات خام که قابل پوست گرفتن نیست و یا توسط شخص دیگری پوست گرفته شده، خودداری کنید.
-در صورت ابتلا به بیماری همراه با تب یا هر نوع عفونت یا داشتن سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری یا استفاده از داروی خاص، نباید این واکسن را دریافت کنید.
-اگر قبلاً واکنش حساسیتی به واکسن حصبه داشته اید یا اگر شرایط زیر را دارید، نباید از این واکسن استفاده شود:
تب با هر نوع عفونت یا بیماری
سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری یا استفاده از دارو های خاص
-در صورت وجود هر یک از شرایط زیر، ممکن است واکسن شما به تعویق بیفتد یا اصلاً تجویز نشود:
آنفولانزای معده یا هرگونه بیماری همراه با استفراغ یا اسهال
اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، به خصوص داروی سولفا
اگر قصد دارید در طی ۱۰ روز پس از دریافت واکسن خوراکی حصبه، داروی ضد مالاریا مصرف کنید.
-واکسن خوراکی حصبه در مجموعه ای از ۴ کپسول تجویز می شود. روز در میان ۱ کپسول را در یک زمان مشخص از روز مصرف کنید، مانند زمان بیدار شدن از خواب.

تداخلات دارویی

بعضی از دارو های ضد مالاریا، فنی توئین، دارو های کاهنده سیستم ایمنی و کورتیکوستروئید ها ممکن است در ایجاد پاسخ مناسب ایمنی مداخله کنند. در این موارد واکسن باید تحت مراقبت های پزشکی استفاده شود. سولفونامید ها و آنتی بیوتیک ها نیز مانع ایجاد پاسخ مناسب ایمنی در برابر واکسن خوراکی حصبه می شوند.

اشکال دارویی

E.C Cap