واکسن تب زرد - Yellow Fever Vaccine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • واکسن تب زرد – Yellow Fever Vaccine

گروه دارویی

واکسن ها، ایمنوگلوبولین ها و ضد سرم ها

پیشینه دارو

واکسن تب زرد – Yellow Fever Vaccineحاوی ویروس های زنده ضعیف شده است که از کشت سویه ۱۷D ویروس در جنین جوجه زنده بدست می آید.
ایمنی زایی: این واکسن ۱۰-۷ روز بعد از واکسیناسیون در تقریباً ۱۰۰% افراد مصونیت ایجاد می کند و مصونیت حاصله برای بیش از ۱۰ سال باقی می ماند.

موارد مصرف

تب زرد بیماری جدی ناشی از ویروس است که از طریق نیش زدن یک پشه آلوده گسترش می‌یابد. تب زرد می‌تواند موجب تب، علائم سرماخوردگی، زردی (زرد شدن چشم و پوست)، نارسایی کبدی، نارسایی ریه، نارسایی کلیه، استفراغ خونی و مرگ شود. واکسن تب زرد برای افرادی تجویز می‌شود که قصد دارند در مناطقی با شیوع بیماری تب زرد زندگی کنند یا به آنجا سفر کنند.
این واکسن برای کمک به جلوگیری از تب زرد در بزرگسالان و کودکان که حداقل ۹ ماه دارند تجویز می‌شود. با در معرض ویروس قرار دادن شما، باعث ایجاد ایمنی در بدن شما در برابر این بیماری می‌شود. شما باید تب زرد را حداقل ۱۰ روز قبل از ورود خود به یک ناحیه پر خطر دریافت کنید.
واکسن تب زرد برای افرادی که در آزمایشگاه تحقیقاتی کار می‌کنند و ممکن است در معرض ویروس تب زرد باشند (از طریق سوزن آلوده یا استنشاق قطرات ویروسی در هوا) نیز تجویز می‌شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. ۱۰ روز بعد از دریافت تب زرد ممکن است این عوارض در شما بروز یابند:

تورم و قرمزی در محل تزریق
تب، سردرد، خستگی شدید
سرفه
درد یا ضعف عضلانی
سرگیجه
کبودی و خونریزی غیرمعمول
کم شدن ادرار یا ادرار نکردن
استفراغ
از دست دادن اشتها
زردی (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)
نکته مهم: به‌ طور معمول، دکتر یا پرستار از شما می‌خواهد چند دقیقه پس از واکسیناسیون، صبر کنید تا مطمئن شوند که هیچ واکنش نامطلوبی به خاطر در شما رخ نمی‌دهد. اگرچه واکنش‌ های آلرژیک بسیار نادر هستند، اگر بعد از واکسیناسیون، دچار تنگی نفس شد یا هر گونه تورم شدید یا بثورات جلدی در شما توسعه یافت، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از تب زرد می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-از تزریق به افراد حساس به تخم مرغ یا پروتئین جوجه خودداری شود. برای چنین افرادی آزمون داخل جلدی واکسن ( و سرم نمکی به عنوان کنترل) توصیه می شود. ۰۳/۰-۰۲/۰ میلی لیتر باید در سطح قدامی ساعد تزریق شود. آزمون مثبت با تورم، قرمزی و عدم پاسخ به کنترل مشخص می شود. در موارد آزمون مثبت از مصرف واکسن باید خودداری شود.
-واکسیناسیون کودکان با سن کمتر از ۶ ماه توصیه نمی شود. درهر صورت از واکسیناسیون کودکان با سن کمتر از ۴ ماه اجتناب شود، به دلیل اینکه در این سنین، کودکان بعد از واکسیناسیون مبتلا به تورم مغز می شوند.
-تا ۸ هفته بعد از تزریق واکسن تب زرد از انتقال خون یا پلاسما خودداری شود.
-به افراد واکسینه شده توصیه شود تا خود را از نیش پشه ها حفظ کنند.
-واکسن را در هنگام حمل و نقل باید در ظرف حاوی یخ خشک نگهداری نمود. واکسن را نباید مصرف کرد مگر اینکه ظرف حمل آن در هنگام تحویل حاوی یخ خشک باشد. واکسن را در تمام اوقات باید در ۳۰- تا ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. واکسن های استفاده نشده و ظروف مربوطه را باید به مدت یک ساعت استریل کرده و سپس دور ریخت. زمان نگهداری این واکسن ۱۲ ماه است.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی مکلیزین، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

اگر به تازگی دارو هایی را دریافت کرده‌اید که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، قبل از تزریق واکسن تب زرد، با پزشک مشورت نمایید. مانند:

دارو های استروئیدی خوراکی، بینی، استنشاقی یا تزریقی
دارو های درمان پسوریازیس، آرتریت روماتوئید یا سایر اختلالات خود ایمنی
دارو هایی برای درمان یا جلوگیری از رد پیوند عضو

اشکال دارویی

injection