هیدروکسی کلروکین - Hydroxychloroquine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • هیدروکسی کلروکین – Hydroxychloroquine

گروه دارویی

دارو های ضد مالاریا

پیشینه دارو

هیدروکسی کلروکین – Hydroxychloroquine به DNA متصل می شود و خصوصیت آن را تغییر می دهد. این دارو با بالابردن PH ویزیکول های اسیدی با مهار آن ها تداخل می کند و موجب مهار متابولیسم فسفولیپید می شود. اثر ضد روماتیسمی دارو بوسیله عملکرد سرکوبگری سیستم ایمنی و مهار تولید فاکتور روماتوئیدی ایجاد می شود

موارد مصرف

هیدروکسی کلروکین – Hydroxychloroquine از دسته دارو های DMARD و یک داروی ضد مالاریای قدیمی می باشد که جهت پیشگیری از مالاریا یک تا دو هفته پیش از مواجهه یا سفر به منطقه آلوده و درمان حملات حاد مالاریا تجویز می‌گردد همچنین این دارو به صورت off lableدر درمان SLE ( لوپوس اریتماتولوز) رماتوئید آرتریت، پورفیری کوتانئا تاردا و بیماری های دیگری نظیر Qfever و primary syogren syndrome نیز تجویز می گردد.
‎این دارو به صورت قرص خوراکی ۲۰۰ میلی گرم موجود میباشد.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

اگر نشانه‌ هایی از واکنش‌ های آلرژیک در خود احساس کردید به اورژانس مراجعه کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

کهیر
دشواری در تنفس
ورم صورت، لب‌ ها، زبان یا گلو
استفاده از این دارو به صورت طولانی مدت و در دوزهای بالا ممکن است باعث آسیب برگشت‌ ناپذیر شبکیه چشم شود. در صورت مشاهده عوارضی چون عدم توانایی تمرکز دید، مشاهده رشته‌ های نور در بینایی و تغییر رنگ چشم‌ ها یا ورم آن ها، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.
در صورت مشاهده هریک از عوارض زیر حتماً با پزشک خود تماس بگیرید:

سردرد و درد قفسه سینه، گیجی بیش از اندازه، غش و تپش یا تند زدن قلب
ضربان قلب پایین و پالس‌ های ضعیف قلبی
ضعف عضلانی، بی‌حسی یا مورمور شدن
قند خون پایین، سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک‌پذیری، گیجی، حالت تهوع، ضربان قلب بالا و احساس اضطراب و لرزش
تعداد کم گلبول‌ های خون، تب، لرز، گلودرد، ضعف و احساس بیماری، تورم لثه‌ ها، دردهای دهانی، دردهای پوستی، افزایش تعداد ضربان قلب، پوست رنگ پریده، راحت کبود شدن، خونریزی غیر طبیعی و احساس سبکی سر
عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سردرد، سرگیجه و احساس صدای زنگ در گوش
حالت تهوع، استفراغ و درد معده
کاهش اشتها و کاهش وزن
تغییر خلق‌وخو، احساس اضطراب یا بی‌قراری
جوش یا خارش پوست
ریزش مو

هشدار دارویی

-شمارش افتراقی سلول های خونی (CBC with diff) در ابتدای شروع درمان و سپس به صورت دوره ای ارزیابی شود.
-الکتروکاردیوگرام، عملکرد کبدی و کلیوی (در بیمارانی که در خطر بروز سمیت چشمی می باشند)، قندخون (در صورت مشاهده علایم افت قندخون)، قدرت عضلانی (به خصوص عضلات پروگزیمال؛ به عنوان نشانه ای از سمیت عصبی عضلانی در مصرف طولانی مدت دارو)
-در ابتدای شروع مصرف دارو و در طول اولین سال مصرف، به منظور پایش سمیت چشمی معاینه فوندوس انجام گیرد. هم چنین در صورت وقوع ماکولوپاتی، میدان دید و تصویربرداری شبکیه و عصب بینایی (spectral-domain OCT) نیز ارزیابی شود. پس از گذشت ۵ سال از مصرف دارو، معاینات چشمی به طور سالانه تکرار گردد (در صورت وجود ریسک فاکتورهای جدی زودتر شروع شود).
هم چنین توصیه می شود که معاینه وضوح بینایی با فاصله اصلاح شده و تست میدان دید خودکار ۱۰ درجه ( یا ۲۴ درجه در نژاد آسیایی) نیز انجام گیرد.
-علایم کاردیومیوپاتی، سرکوب مغز استخوان، اثرات عصبی عضلانی (رفلکس تاندون عمقی، ضعف عضلانی) و سمیت چشمی پایش گردد و به بیمار گوشزد شود که این علائم را به سرعت گزارش کند.
-در مورداهمیت و ضرورت معاینات چشمی به بیمار تذکر داده شود.

تداخلات دارویی

هیدروکسی کلروکین – Hydroxychloroquine می تواند سبب افزایش سطح دیگوکسین شود. مصرف همزمان این دارو با الکل می تواند موجب افزایش تحریک معده شود.

اشکال دارویی

Tab :200 mg