هیدروکسی زین - Hydroxyzine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

آنتی هیستامین ها

پیشینه دارو

هیدروکسی زین – Hydroxyzine با سرکوب فعالیت مغزی در سطح ساب کورتیکال سبب بروز آثار آرام بخشی و ضد اضطرابی می شود. این دارو یک رقابت کننده مستقیم با هیستامین برای اتصال به گیرنده سلولی نیز می باشد. آثار بارز ضد استفراغی و آنتی موسکارینی نیز دارد.

موارد مصرف

داروی هیدروکسی زین یک آنتی هیستامین نسل اول و از مشتقات پیپرازین است که دارای خواص آنتی هیستامینی، آنتی کولینرژیک و آنتی اسپاسمودیک می‌باشد.
قرص هیدروکسی زین فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد، همچنین به عنوان آنتی هیستامین (ضد حساسیت) عمل می‌کند که باعث کاهش اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی بدن می‌شود. قرص هیدروکسی زین یا شربت هیدروکسی زین در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام‌بخش قبل از بیهوشی عمومی، کاهش علائم قطع مصرف مواد مخدر و الکل و کنترل خارش‌های آلرژیک از جمله کهیر مزمن و کنترل تهوع و استفراغ مصرف می‌شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.
عوارض هیدروکسی زین، عبارتند از:
احساس سرگیجه، خواب‌آلودگی و تاری دید، خشکی دهان، مشکل در دفع ادرار، معده درد و مشکلات گوارشی، توهم، خس خس سینه، تهوع و استفراغ، تشنج، لرزش یا حرکات غیر ارادی، کاهش فشار خون، از دست دادن حواس، لکنت زبان

هشدار دارویی

-قرص هیدروکسی زین می‌تواند خواب‌آلودگی و گیجی شدیدی در شما ایجاد کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کار هایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند، خودداری کنید.
-مصرف الکل عوارض خواب‌ آور هیدروکسی زین را تشدید می‌کند به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده‌ های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید.
-در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی) را دارید، درمانگر خود را از مصرف قرص هیدروکسی زین مطلع نمایید.
-در مدت درمان با قرص هیدروکسی زین، حساسیت بدن شما به نور بیشتر می‌شود لذا تا جای ممکن در معرض نور مستقیم قرار نگیرید و از کرم‌ های ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.
-افراد بالای ۶۵ سال، حساسیت به عوارض قرص هیدروکسی زین بیشتر می‌باشد و ممکن است منجر به خواب‌ آوری عمیق در فرد گردد.
-مراقبت زیادی از دندان‌ ها به عمل آورید و از تحریک یا زخمی کردن لثه‌ ها و سایر بافت‌ های دهانی اجتناب کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر قرص هیدروکسی زین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف قرص هیدروکسی زین، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک متخصص ریه در میان بگذارید.
برخی از دارو ها که با هیدروکسی زین تداخل دارویی دارند، عبارتند از:
-آنتی هیستامین‌ های دیگر (مانند دیفن هیدرامین، ستیریزین)
-دارو های خواب‌ آور و اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)
-شل‌کننده‌ های عضلانی و ضد درد مخدر (مانند کدئین)
-دارو های کاهنده فشارخون

اشکال دارویی

Tab : 10,25mg Syrup : 10mg/5ml