همیشه بهار - Calendula officinalis - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

اثرات ضد سرطانی همیشه بهار بر روی سلول های سرطان رده سلولی لوسمی، ملانوما ، فیبروسارکوما، پروستات، سرویکس، پانکراس و کولورکتال ثابت شده است، به طوری که عصاره این گیاه با مهار تقسیم سلولی در فاز G1 و فعال کردن آنزیم کاسپاز-۳ باعث راه اندازی آبشار کاسپازی و آپوپتوزیس سلول های سرطانی می گردد،که این اثر را به ساپونین های این گیاه نسبت داده اند.
عصاره این گیاه دارای خاصیت ضد ویروس HIV است.مصرف خوراکی عصاره گل همیشه بهار برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی نیز مفید است که این اثر به دلیل وجود کاروتنوئید ها و خصوصا بتاکاروتن است که نقش محافظتی ویژه ای در مقابل واکنش های حساسیت به نور ایفا می کند.
استعمال موضعی این گیاه دارای اثرات مفید برای درمان سوختگی ها،سرمازدگی ،رفع بثورات جلدی ،زرد زخم و انواع مختلف درماتیت و اگزما است و مانع از التهاب و عفونت زخم می گردد.
همیشه بهار – Calendula officinalis دارای اثر وازوپروتکتیو (Vasoprotective) است،لذا در درمان اولسر های واریسی به صورت موضعی به کار می رود. به طور کلی استفاده از فرآورده های این گیاه به طور موضعی اثر نرم کنندگی روی پوست دارد.از این گیاه همچنین به عنوان یک شستشودهنده و نرم کننده مو و یک حمام دیافورتیک استفاده می شود.

موارد مصرف

نام علمی گیاه: Calendula officinalis
نام انگلیسی:Pot marigold
فارسی: همیشه بهار
از اسانس همیشه بهار – Calendula officinalis به همراه اسانس بابونه رومی و بابونه آلمانی، اسطوخودوس و گل سرخ در تهیه مخلوط های آروماتراپی استفاده می شود.گل همیشه بهار دارای خاصیت معرق، ضد گرفتگی عضلات، قاعده آور،التیام دهنده زخم های پوستی،ضد میکروب و ضد التهاب است و از آن به عنوان نیروبخش، ضد تشنج و رفع کننده قی استفاده می شود.
همیشه بهار – Calendula officinalis دارای خاصیت کوگلوک (منقبض کننده کیسه صفرا) قابل ملاحظه ای است،لذا برای تحریک ترشح صفرا و افزایش فعالیت کبد استفاده می شود.
فلاونوئیدها و ساپونین های موجود در گل همیشه بهار از آزاد شدن آنزیم های مضر و هیستامین که سبب حساسیت و تورم می شود جلوگیری کرده و سرخی و درد را بهبود و با کاهش نفوذپذیری مویرگ ها مانع ترشح پلاسما به داخل بافت ها می شود.
همیشه بهار – Calendula officinalis دارای فعالیت سایتوتوکسیک و کاهش تومور است و همچنین برای افزایش قاعدگی،درمان تب،راش پوستی و هپاتوتوکسیتی ناشی از تتراکلریدکربن و نفروتوکسیستی ناشی از سیس پلاتین استفاده می شود.از جوشانده همیشه بهار برای شستن چشم ها، غرغره کردن یا درمان ورم ملتحمه،التهاب گلو،استوماتیت،افتوس،التهاب دهان و لثه،تسکین اسپاسم معده و روده و رفع التهاب و زخم دستگاه گوارش استفاده می شود.

عوارض دارو

عوارضی برای همیشه بهار – Calendula officinalis ذکر نشده است.

هشدار دارویی

همیشه بهار – Calendula officinalis در دوران بارداری و شیردهی نباید استفاده شود، و در افراد با سابقه آلرژی، ایجاد حساسیت و درماتیت می کند.

تداخلات دارویی

همیشه بهار با دارو های سرکوب کننده سیستم عصبی مرکزی تداخل دارد. همیشه بهار ممکن است سبب خواب آلودگی و کسالت شود. به دارو هایی که سبب خواب آلودگی میشوند خواب آور گفته میشود. مصرف همزمان دارو های خواب آور با همیشه بهار ممکن است سبب خواب آلودگی بیش از حد شود.

بعضی از دارو های خواب آور عبارتند از:
کلونازپام(Klonopin)، لورازپام(Ativan), فنوباربیتالDonnatal), زولپیدم(Ambien) و سایر داروها

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی