نوراپی نفرین - Norepinephrine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های قلبی عروقی

پیشینه دارو

نوراپی نفرین – Norepinephrine یک کاتکول‌ آمین است که در مقادیر اندک با اثر برگیرنده‌ های بتا- یک آدرنرژیک، عضله قلب را تحریک می‌کند و برون ده قلب را افزایش می‌دهد و در مقادیر بالاتر اثر آن روی گیرنده‌ های آلفا- آدرنرژیک غالب است و اثر تنگ کننده شدید بر عروق ایجاد می‌کند و بنابرین فشار خون سیستمیک و جریان خون کرونر را افزایش می‌دهد.

موارد مصرف

نوراپی‌ نفرین یک تنگ کننده عروقی است که برای جبران کمی حاد فشار خون مصرف می‌شود. این دارو در درمان کمی فشار خون متعاقب بای پس قلبی- ریوی و جراحی قلب نیز استفاده می‌شود.

عوارض دارو

اضطراب , سردرد , تهوع , گیجی , استفراغ , کهیر , لرزش , احتباس ادراری , بی قراری , سختی تنفس , تورم صورت، لبها، زبان یا گلو , افزایش فشار خون , برادی آریتمی از عوارض جانبی این دارو می باشد.

هشدار دارویی

-این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف : بیماران مبتلا به ترومبوز عروق مزانرتریک یا محیطی، دیابت، هیپوکسی یا هیپرکاپنه، بیماری تیروئید.
-نشت دارو به بافت های اطراف رگ ممکن است به علت تنگ شدن عروق سبب نکروز موضعی شود.
-نوراپی‌ نفرین باید فقط از راه انفوزیون وریدی تجویز شود. تزریق زیر جلدی یا عضلانی این دارو، به دلیل اثر تنگ کننده عروق آن، توصیه نمی‌شود.
-پیش از تجویز نوراپی‌ نفرین باید با دکستروز ۵ درصد در محلول کلرورسدیم رقیق شود. تجویز نوراپی‌ نفرین در محلول کلرورسدیم به تنهایی توصیه نمی‌شود.
-چنانچه درمان طولانی مدت با نوراپی‌ نفرین ضرورت داشته باشد، توصیه می‌شود که محل تزریق در فواصل دوره ای تغییر یابد.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان هالوتان با نوراپی‌ نفرین ممکن است خطر بروز آریتمی‌ های شدید بطنی را افزایش دهد. مصرف همزمان دارو های ضد افسردگی سه حلقه‌ ای با نوراپی نفرین، ممکن است اثر قلبی – عروقی این دارو را تشدید نموده که احتمالاً منجر به بروز آریتمی، تاکی کاردی یا زیادی شدید فشار خون و دمای بدن می‌شود.
استفاده همزمان دارو های مسدود کننده گیرنده بتا آدرنرژیک با نوراپی‌ نفرین، ممکن است منجر به مهار اثرات درمانی هر دو دارو شود. انسداد گیرنده‌ های بتا- آدرنرژیک ممکن است خطر بروز زیادی فشار خون و برادیکاردی و انسداد احتمالی قلب را به همراه داشته باشد.
مصرف همزمان گلیکوزید های دیژیتال با نوراپی‌ نفرین ممکن است خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش دهد. مصرف همزمان ارگوتامین با نوراپی‌ نفرین ممکن است منجر به تشدید تنگ شدن عروق شود.
همچنین اثر بالا برنده فشار خون نوراپی‌ نفرین را تشدید و فشار خون را زیاد کند. مصرف همزمان لوودوپا با نوراپی‌ نفرین ممکن است احتمال بروز آریتمی‌ های قلبی را افزایش دهد.

اشکال دارویی

(Inj : 4mg/2ml (equivalent to norepinephrine base 1mg/ml or 0.1%