نافسیلین سدیم - Nafcillin Sodium - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

نافسیلین سدیم – Nafcillin Sodium یک آنتی بیوتیک باکتریوسید است. با اتصال به پروتئین های اختصاصی متصل شونده به پنی سیلین که در دیواره سلولی باکتری وجود دارند موجب مهار مرحله ی آخر ساخت دیواره ی سلولی باکتری شده و از این طریق موجب مرگ باکتری های در حال رشد و تقسیم می گردد.

موارد مصرف

نافسیلین در درمان عفونت های ناشی از گونه های استافیلوکوکسی که پنی سیلیناز تولید می کنند، مصرف می شود. نافسیلین در عفونت های سیستمیک ناشی از ارگانیسم های حساس مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در عفونت هایی که توسط استافیلوکوک اورئوس حساس به متی سیلین ایجاد شده نیز کاربرد دارد.

عوارض دارو

اگر علائم حساسیت به دارو را دارید با مرکز اورژانس تماس بگیرید: کهیر، خارش، تب، درد شکم، درد عضله یا مفصل، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو.
واکنش حساسیتی تاخیری ممکن است حداقل ۲ روز و حداکثر ۴ هفته پس از مصرف دارو رخ دهد.
اگر علائم زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید:
سوزش، درد و تورم اطراف IV یا محل تزریق دارو، درد شدید شکم و اسهال آبکی یا خونی (حتی چندین ماه پس از آخرین دوز دارو)، کاهش حجم یا قطع ادرار، ادرار دردناک، وجود خون یا چرک در ادرار، درد در پهلو یا بخش پایینی کمر، تغییرات پوست، درد، تورم، کبودی در اطراف محل تزریق، بثورات پوستی، خارش، درد مفصل و، احساس ناخوشی، تب، لرز، تورم غدد، زخم گلو، سرفه یا تنگی نفس، تاول یا زخم دهان، لثه های متورم، مشکل در بلع
-عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:
تهوع، استفراغ، اسهال، بثورات پوستی، زبان تیره، تحریک پذیری اطراف IV

هشدار دارویی

-واکنش های آلرژی به خصوص راش ممکن است در طی مصرف دارو دیده شود و رایج است.
-ملح این دارو سدیم است بنابراین در بیمارانی که محدودیت مصرف سدیم دارند باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
-دوره درمان باید کامل شود و دارو سر وقت مقرر مصرف گردد.
-در صورت بروز علائم عفونت ثانویه (رویش زوائد خزه مانند و سیاه رنگ بر روی زبان، خارش و ترشح واژینال، مدفوع شل و آلرژی ) به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی

سیکلوسپورین، وارفارین، آنتی بیوتیک های تتراسیکلین: دوکسی سیکلین، مینوسیکلین، آموکسی سیلین، سلکوکسیب، سفتریاکسون، سولفامتوکسازول، تریمتوپریم، دولوکستین، مپریدین، انسولین گلارژین، فروزماید، اس سیتالوپرام، آتورواستاتین، پرگابالین، متوپرولول، اسموپرازول، استامینوفن، اوگزاسیلین، آلبوترول،ونکومایسین، اوندانسترون، پیپراسیلین و تازوباکتام
این لیست تمام داروهایی که با این دارو تداخل دارند نیست و دارو های بدون نسخه و ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.
این دارو و همه دارو ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنید. دارو را فقط برای کاربرد نسخه شده مصرف کنید.

اشکال دارویی

Powder For Inj :500 mg ,1g