مگلومین سدیم آیوگزاگلات - Meglumine sodium Ioxaglate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • مگلومین سدیم آیوگزاگلات – Meglumine sodium Ioxaglate

نام دارو: مگلومین سدیم آیوگزاگلات – Meglumine sodium Ioxaglate

گروه دارویی

مواد حاجب

پیشینه دارو

دیاتریزوآت یک ماده حاجب اشعه ایکس ید دار است. ید تراکم الکترونی خاصی دارد و به طور موثر اشعه ایکس را پراکنده یا متوقف میکند. بنابراین یک ماده حاجب خوب نیاز به یک چگالی بالایی از اتم های با چگالی بالای الکترون دارد. بنابراین، ید بیشتر ، اثر اشعه ایکس متراکم بیشتری دارد. مواد حاجب مبتنی بر ید محلول در آب و برای بدن بی ضرر هستند.
این مواد حاجب به صورت محلول های آبی بدون رنگ به فروش می رسد، غلظت معمولا به صورت میلی گرم ید در میلی لیتر بیان می شود. حاجب های مدرن یددار می تواند تقریبا در هر جایی از بدن استفاده شود. اغلب آن ها به صورت داخل وریدی مورد استفاده قرار می گیرند، اما برای اهداف مختلف نیز می توان آن ها را به صورت داخل شریانی، داخل نخاعی (ستون فقرات) و داخل شکمی – فقط در حفره یا فضای بالقوه ای از بدن استفاده کرد.
oopener” target=”_blank”>مواد حاجب

موارد مصرف

آرتریوگرافی فمورال وسایر سرخرگ های محیطی آنژیوگرافی مغزی ( کاروتید و ورتبرال) آنژیوکاردیوگرافی آئورتوگرافی شکمی آئورتوگرافی سینه ای آنژیوگرافی ریه آرتریوگرافی سرخرگی آئورتوگرافی داخل وریدی ونوگرافی فمورال و IVC فلبوگرافی پا یوروگرافی وریدی اسپلندوگرافی و ونوگرافی پورت آرتروگرافی زانو هیسترو سالپنگوگرافی

عوارض دارو

عوارضی برای این دارو ذکر نشده است.

هشدار دارویی

استفاده از این دارو در هنگام حاملگی یا شک به بارداری و همچنین وجود عفونت حاد لگنی یا شکمی ممنوع است. این ماده حاجب نباید از راه ساب آراکنوئید یا اپیدورال تجویز شود.

تداخلات دارویی

در بیماران مصرف کننده بلوک کننده های کانال کلسیمی که کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر هستند باید احتیاط لازم به عمل آید. مواردی از آریتمی های خطرناک گزارش شده است

اشکال دارویی

( Inj : meglumine loxaglate 393 mg/ml + sodium loxaglate 196.5 mg/ml (10 , 20 , 50 , 100 , (200ml