ملح طلا - Gold Sodium Thiomalate - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های مسکن، ضد التهاب و ضد تب ها

پیشینه دارو

مکانیسم اثر ملح طلا – Gold Sodium Thiomalate کاملاً مشخص نیست ولی احتمالاً با مهار کردن سیستم های حاوی گروه سولفیدریل باعث کاهش فعالیت فاگوسیتیک ماکروفاژها می گردد.

موارد مصرف

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی است، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً آنتی بادی‌ ها را برای محافظت از شما در برابر میکروب‌ هایی مانند باکتری‌ ها و ویروس‌ ها تولید می‌کند. در افراد مبتلا به بیماری‌ های خود ایمنی، سیستم ایمنی، آنتی بادی‌ هایی را تولید می‌کند که به بافت‌ های بدن حمله می‌کنند. سدیم آروتیومالات متعلق به گروهی از دارو های شناخته شده به نام دارو های ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) است و با سرکوب سیستم ایمنی بدن کار می‌کند. این دارو از حمله سیستم ایمنی بدن، به بافت‌ های بدن جلوگیری می‌کند و اثر مضر بیماری را بر روی مفاصل شما کاهش می‌دهد. گاهی اوقات به عنوان “درمان طلا” نامیده می‌شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:
-بثورات پوستی و کهیر
-ریزش مو
نکته مهم: این دارو ممکن است موجب بروز برخی عوارض جدی و ناخواسته در شما شود، اگر چنین عوارضی داشتید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:
-علائم آلرژیک مانند کهیر و راش پوستی خارش دار
-احساس نفخ، سرفه، درد قفسه سینه
-درد معده، اسهال یا اسهال خونی
-گلو درد، درجه حرارت بالا (تب)، خونریزی غیر طبیعی، زخم دهان، طعم فلزی در دهان
-احساس ناخوشی یا خستگی
-زردی پوست یا سفیدی چشم
-بی حسی، به ویژه در پا ها
-دشواری تمرکزیا مشکل کنترل حرکات
-تورم مچ پا و افزایش وزن
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از سدیم آروتیومالات می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-بیمارانی که نسبت به سایر فلزات سنگین عدم تحمل نشان می دهند ممکن است این دارو را نیز تحمل نکنند.
-این دارو ممکن است باعث کاهش گویچه های سفید یا پلاکت های خون شود.
-دوره درمان را کامل نمایند. زیرا اثر دارو گاهی اوقات دیررس می باشد.
-احتمال تشدید درد مفاصل پس از تزریق دارو وجود دارد.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو ها یا محصولات دارویی با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی (به خصوص مهارکننده‌ های ACE (به عنوان مثال، لیزینوپریل)، دارو هایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند (مانند آزاتیوپرین، دارو های شیمی درمانی سرطان)، دارو های ضد مالاریا (مانند کلروکین، پریماکین)، فنیل بوتازون، فنی توئین)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
این دارو با داروی پنی سیلامین تداخل دارویی جدی دارد.
سدیم آروتیومالات ممکن است با برخی از تست‌ های آزمایشگاهی مانند تست پوستی توبرکولین تداخل داشته باشد، قبل از انجام این آزمایش به پزشک یا پرستار خود بگویید که از این دارو استفاده کرده‌اید.

اشکال دارویی

(Inj : 100mg/ml, 20 , mg/ml , 40 mg/ml , (0.5 ,1 ,10 ml (Inj : 50 mg/ml (0.5 , 1 ml