متیل دوپا - Methyldopa - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های قلبی عروقی

پیشینه دارو

به‌نظر می‌ رسد که اثر این دارو در کاهش فشار خون، به علت تبدیل آن به آلفا ـ متیل نوراپی‌ نفرین باشد. آلفا ـ متیل‌ نوراپی‌ن فرین از طریق مرکزی سبب کاهش تون سمپاتیک و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود.
انانتیومر S-متیل دوپا، یک بازدارنده رقابتی آنزیم L-آمینو اسید دکربوکسیلاز (LAAD) است که L-DOPA را به دوپامین تبدیل می‌کند. L-DOPA می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. LAAD، متیل دوپا را به آلفا متیل دوپامین تبدیل می کند که یک پیش ساز کاذب به نوراپی نفرین میباشد و به نوبه خود، سنتز نوراپی نفرین را در وزیکول ها کاهش می دهد. سپس آنزیم دوپامین بتا هیدروکسیلاز (DBH)، آلفا متیل دوپامین را به آلفا متیل نوراپی نفرین تبدیل می کند که آگونیست گیرنده پیش سیناپسی α۲-آدرنرژیک است که باعث مهار آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی می شود.

موارد مصرف

متیل دوپا در درمان زیادی فشار خون همراه داروهای مدر مصرف می‌شود. همچنین در بحران زیادی فشار خون، زمانی که درمان فوری مورد نیاز نباشد، نیز به کار می‌رود.

عوارض دارو

خشکی دهان، تسکین، افسردگی، خواب آلودگی، اسهال، احتباس مایعات، کاهش توانایی جنسی، آسیب کبدی، کم خونی همولیتیک، سندرم شبه‌ اریتماتوز، پارکینسون، بثورات جلدی و گرفتگی بینی با مصرف این دارو گزارش شده‌است.

هشدار دارویی

-در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: سابقه کم‌ خونی همولیتیک ناشی از بیماری خودایمنی، سابقه بیماری کبدی همراه با مصرف قبلی متیل دوپا و عیب کار کلیه و فئوکروموسیتوم.
-آزمون کومبس ممکن است در ۲۰ درصد بیماران تحت درمان با دارو مثبت شود که این حالت می‌تواند با آزمون سازگاری متقابل خون‌های دهنده و گیرنده تداخل نماید.
-در طول مصرف دارو، شمارش سلول‌ های خون و آزمون فعالیت کبد ممکن است ضروری باشد.
-اندازه‌گیی فشار خون در فواصل منظم در طول درمان با این دارو ضروری است.
-مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
-این دارو افزایش فشار خون رادرمان نمی‌کند بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
-از مصرف سایر دارو ها به خصوص دار های مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند، باید خودداری شود.
-در صورت بروز تب، مراجعه به پزشک ضروری باشد.
-برای به حداقل رساندن اثر تسکین بخشی متیل دوپا، هر گونه افزایش در مقدار مصرف دارو باید در نوبت عصر انجام گیرد.
-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد در این صورت مقدار مصرف نوبت بعدی نباید دو برابر گردد.
-هنگام رانندگی یا کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.
از جمله دارو هایی که با داروی متیل‌ دوپا تداخل دارند، عبارتند از:
دارو های مقلد سمپاتیک، مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز، سایر دارو های ضد فشارخون و یا دیورتیک‌ ها، فنوتیازین‌ ها، لیتیم، فروس سولفات، فروس گلوکونات، لیتیم

اشکال دارویی

Tab :250 mg