متیل تستوسترون - Methyltestosterone - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • متیل تستوسترون – Methyltestosterone

گروه دارویی

هورمون های جنسی

پیشینه دارو

متیل تستوسترون – Methyltestosterone یک آندروژن خوراکی است. آندروژن‌ ها جهت رشد و نمو طبیعی اعضاء جنسی مردانه و ظهور خصوصیات ثانویه جنسی لازم می‌باشند. این هورمون‌ ها همچنین نگهداری و دفع برخی املاح را کنترل نموده و در متابولیسم پروتئین (تعادل نیتروژنی) نیز دخالت دارند. آندروژن‌ ها همچنین با کمک در ترشح فاکتور محرک خونسازی موجب تحریک تولید گلبول قرمز می‌شوند..

موارد مصرف

متیل تستوسترون به عنوان جانشین درمانی در مردان در موارد کمبود یا فقدان آندروژن ها، ناتوانی جنسی، تأخیر در بلوغ پسران ، نهان بیضگی، درمان کمکی و ثانویه سرطان پستان در زنان و درمان جانشینی در سندرم کلیماکتریک مردان مصرف می شود.

عوارض دارو

خشن شدن صدا، رویش موی زاید، ریزش موی سر و طاسی مردانه، کوچک شدن پستان‌ ها ، اختلال در تولید اسپرم، اختلال در مجرای گوارشی مانند تهوع، استفراغ و یبوست عوارض پوستی مانند خارش، زردی و چرب شدن پوست، آکنه و تغییر رنگ پوست، عوارض سیستم اعصاب مرکزی مانند سردرد، سرگیجه و افسردگی، نامنظم شدن پریود ماهیانه، تشنگی زیاد، افزایش سریع وزن بدن، خستگی غیرعادی، افزایش ادرار، تورم پا ها، افسردگی و زردی چشم‌ ها از عوارض جانبی این دار و می باشد.

هشدار دارویی

-در صورت وجود نارسایی قلبی یا کبدی، بیماری ایسکمیک قلب، زیادی فشار خون، صرع، میگرن، متازتاز های استخوانی( به دلیل خطر افزایش کلسیم خون) و نیز در سالخوردگان یا قبل از بلوغ در پسران با احتیاط مصرف شود.
-به علت احتمال بسته شدن زودرس اپی فیز یا بلوغ جنسی زودرس، این دارو در کودکان نابالغ با احتیاط تجویزگردد.
-مصرف این دارو در مردان سالخورده ممکن است خطر بزرگ شدن بافت یا سرطان پروستات را افزایش دهد.
-برای به حداقل رساندن دل آشوبه، این دارو بهتر است همراه با غذا مصرف شود.
-در صورت بروز علائم مردانه در زنان مقدار مصرف دارو را باید کاهش داد یا مصرف دارو را قطع کرد.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از دارو هایی که ممکن است با داروی متیل تستوسترون تداخل کنند، عبارتند از:
رقیق کننده‌ های خون مانند وارفارین
این دارو ممکن است با آزمایشات خاصی (از جمله آزمایش‌های عملکرد تیروئید) تداخل داشته باشد و باعث نتایج اشتباه شود، قبل از انجام آزمایش راجع به استفاده از این دارو از پزشک خود سوال کنید.

اشکال دارویی

Tab : 25 mg