متیل ارگونووین - Methyl ergonovine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • متیل ارگونووین – Methyl ergonovine

گروه دارویی

هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز

پیشینه دارو

متیل ارگونووین – Methyl ergonovine عضله رحم را مستقیماً تحریک می‌کند. انقباض دیواره ‌رحم و اطراف رگ‌ های خون‌ ریزی دهنده در محل جفت سبب توقف خون‌ریزی می‌شود. متیل ارگونوین شبیه دیگر آلکالوئید های ارگوت، باتحریک گیرنده‌ های سروتونین و آلفا آدرنرژیک سبب انقباض عروق ‌سرخرگی می‌شود. اثرات اکسیتوسیک ‌متیل ارگونوین بیش از اثرات عروقی آن ‌می‌باشد.

موارد مصرف

متیل ارگونوین به منظور پیشگیری و درمان خونریزی پس از زایمان یا سقط جنین به کار برده می شود. در درمان سقط ناقص نیز ممکن است به کار برده شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف متیل ارگونوین مالئات حتماً با پزشک معالج مشورت نمایید.
از جمله عوارض داروی متیل ارگونوین مالئات عبارتند از:
سردرد، سرگیجه، سردرگمی، توهم، تنگی نفس، اضطراب، مشکلات بینایی، وزوز گوش، درد قفسه سینه، عرق کردن، تپش قلب و یا لرزش در قفسه سینه، درد در فک یا شانه یا درد ملایم پشت، تشنج، احساس بی‌حالی، احساس سوزن سوزن شدن یا سردی در انگشتان، خون در ادرار، درد شکمی، تهوع، استفراغ
در صورت وجود هریک از علائم واکنشی آلرژیک مانند کهیر، دشواری در تنفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

هشدار دارویی

-بیماران حساس به سایر مشتقات ارگوت ممکن است به این دارو نیز حساسیت داشته باشند، هرچند تفاوت هایی میان آلکالوئید های ارگوت از نظر امکان ایجاد اثرات مغزی ، منقبض کننده رحمی و انقباض عروقی وجود دارد.
-این دارو نباید قبل از خروج جفت مورد استفاده قرار گیرد. تجویز قبل از این زمان ممکن است باعث محبوس ماندن جفت در رحم یا عدم تشخیص دوقلو باردار بودن به علت انقباض بیش از حد رحم شود.
-تجویز آلکالوئید های ارگوت در دوزهای بالاتر از مقدار توصیه شده یا برای مدت طولانی تر از حد معمول به مادر باعث افزایش ریسک سمیت مزمن در نوزاد می شود.
-متیل ارگونوین نباید به طور منظم به صورت داخل وریدی تجویز شود زیرا ممکن است باعث القای ناگهانی پر فشاری خون و حوادث مغزی-عروقی شود.
اگر تزریق داخل وریدی به عنوان یک اقدام نجات بخش ضروری محسوب شود، باید با استفاده از نظارت دقیق بر فشار خون و به آرامی در طول دوره زمانی بیشتر از ۶۰ ثانیه مصرف شود.
-از تزریق داخل شریانی دارو باید شدیدا اجتناب شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.
از جمله دارو هایی که با متیل ارگونوین مالئات، تداخل دارند، عبارتند از:
بتابلاکر ها، ضد قارچ های آزولی، منقبض‌ کننده‌ های عروقی، آلکالوئید های ارگوت، ماکرولید ها، مهارکننده‌ های پروتئاز، مهارکننده‌ های ترانس کریپتاز معکوس

اشکال دارویی

Inj : 0.2 mg/ml Tab : 0.125 mg