لیدوکائین اپی نفرین - Lidocaine Epinephrine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • لیدوکائین اپی نفرین – Lidocaine Epinephrine

نام دارو: لیدوکائین اپی نفرین – Lidocaine Epinephrine

گروه دارویی

بی حس کننده های موضعی

پیشینه دارو

مکانیسم اثر لیدوکائین اپی نفرین – Lidocaine Epinephrine با انسداد کانال سدیمی در غشا سلولی انجام می گیرد

موارد مصرف

لیدوکائین اپی نفرین – Lidocaine Epinephrine برای بی حسی موضعی در دندان پزشکی از راه انفیلتراسیون و یا بلوک عصب دندانی مصرف می شود.

عوارض دارو

عوارضی برای لیدوکائین اپی نفرین – Lidocaine Epinephrine ذکر نشده است.

هشدار دارویی

در بیماران مبتلا به آسم به دلیل احتمال بروز واکنش آنافیلاکسی یا برونکواسپاسم نسبت به سولفیت به کار رفته در فرآورده دارویی ،مذکور باید با احتیاط مصرف شود . در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا آریتمی ،دیابت ملیتوس ،هیپرتیروئیدی ،هیپرتانسیون و بیماری عروقی محیطی باید با احتیاط تجویز شود

تداخلات دارویی

استفاده هم زمان از دارو های آلفابلوکر نظیر لابتالول ،فنوکسی بنزامین ،فنتولامین ،پرازوسین ،تولازولین و نیز سایر دارو هایی که آثار آلفابلوکری دارند ،نظیر دروپریدول ،هالوپریدول ،فنوتیازین ها،تیوگزانتین ها یا وازودیلاتورهای سریع الائر نظیر نیترات ها ،سبب کاهش اثر بخشی اپی نفرین موجود در فراورده دارویی مذکور می شود .
استفاده لیدوکائین اپی نفرین دار در فردی که تحت بیهوشی با دارو های استنشاقی هیدروکربنی نظیر هالوتن قرار گرفته است ممکن است منجر به بروز (آریتمی قلبی شود) مصرف ماپروتیلین یا دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای سبب استفاده از اپی نفرین کاهش یابد . مصرف هم زمان دارو های بتابلوکر غیرانتخابی (شامل دارو های چشمی )اپی نفرین سبب فعالیت بیش از حد جبرانی آلفاآدرنرژِیک شده و خطر هیپرتانسیون و برادی کاردی را افزایش می دهد . مصرف هم زمان گلیکوزید های دیژیتالی یا لوودوپا خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش می دهد . استفاده هم زمان با مشتقات ارگوت نظیر دارو های ضد میگرن سبب افزایش فشار خون می شود.مصرف هم زمان اپی نفرین با مهار کننده های MAO نظیر فوری زولیدون ،پروکاربازین و سلژیلین ،خطر تحریک قلبی و آریتمی و یا هیپرتانسیون را به دنبال دارد و استفاده هم زمان اپی نفرین و هورمون های تیروئیدی خطر نارسایی کرونر را در بیماران مبتلا به بیماری شرایین کرونر افزایش می دهد.

اشکال دارویی

Inj (lidocaine 10 mg +Epinephrine 5 mcg)/ml Inj (2%) ( Lidocaine 20 mg +Epinephrine 12.5 mcg)/ml