لووتیروکسین سدیم - Levothyroxine Sodium - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • لووتیروکسین سدیم – Levothyroxine Sodium

نام دارو: لووتیروکسین سدیم – Levothyroxine Sodium

گروه دارویی

دارو های تیروئید و ضد تیروئید

پیشینه دارو

غده تیروئید هورمون های مهمی از قبیل کلسی تونین(Calcitonin)، تیروکسین(T4)، تری یدوتیرونین(T3) تولید می کند که در سراسر جریان خون در حال گردش می باشند تقریبا تمام سلول های بدن برای متابولیزم و فعالیت خود به این هورمون ها احتیاج دارند، غده تیروئید تنها تولید کننده هورمون T4 در بدن است و ۱۰ الی ۲۰ درصد از هورمون T3 را نیز ترشح می کند.
دو هورمون T3 و T4 وظایف بسیار مهمی در بدن از قبیل تنظیم سوخت و ساز و دمای بدن، تنظیم وزن، خواب، سیستم گوارش، سیستم جنسی و صد ها وظیفه مهم دیگر را بر عهده دارند.
در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید غده تیروئید نمی تواند هورمون T3 و یا T4 را به اندازه کافی تولید کند و در حقیقت قرص لووتیروکسین سدیم – Levothyroxine Sodium جایگزینی برای این کسری است.

موارد مصرف

از داروی لووتیروکسین برای درمان تیروئید کم‌ کار استفاده می‌شود. کم‌ کاری تیروئید در مواقعی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به طور معمول هورمون کم‌تری ترشح کند یا هنگامی که غده‌ی تیروئید به وسیله‌ ی دارو ها یا پرتو درمانی آسیب ببیند یا در یک عمل جراحی برداشته شود. ترشح کافی هورمون تیروئید برای حفظ سلامت روحی و روانی و نگه داشتن فعالیت‌ های فیزیکی ضروری است. در کودکان ترشح کافی هورمون تیروئید برای رشد فیزیکی و ذهنی طبیعی لازم است.
همچنین از داروی لووتروکسین برای درمان سایر اختلالات تیروئید از قبیل بعضی از انواع گواتر و سرطان تیروئید تجویز می‌شود.
این دارو نباید برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار بگیرد مگر در شرایطی که عدم باروری به خاطر سطح پایین ترشح هورمون تیروئید باشد.

عوارض دارو

در چند ماه اول درمان ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. معمولا این در شرایطی است که بدن شما خود را با دارو سازگار می‌کند. در صورتی که این نشانه ادامه داشت یا وخیم‌ تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.
در صورتی که پزشک داروی لووتیروکسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لووتیروکسین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.
در صورتی که هر یک از این علائم جدی اما نادر ترشح بالای هورمون تیروئید رخ داد به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید و از مرکز فوریت‌ های پزشکی کمک بگیرید:
تعرق شدید، حساسیت به گرما، تغییرات روحی و روانی مانند اضطراب و نوسانات خلقی، خستگی، اسهال، لرزش، سردرد، تنگی نفس، استخوان درد، شکستگی آسان استخوان‌ ها، درد قفسه‌ ی سینه، تپش سریع، شدید و نامنظم قلب، تورم دست‌ ها، مچ پا و پا ها،تشنج
لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی لووتیروکسین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی‌ ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌ های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

هشدار دارویی

لازم است که الکتروکاردیوگرام و علایم بار اضافی قلب، آریتمی یا آسپیراسیون نوزاد، طی ۲ هفته ابتدایی درمان به دقت ارزیابی شود.
۲- عملکرد کلیوی و سطح TSH، T4، T3 و FT4 به صورت دوره ای و به دنبال تغییر دوز دارو ارزیابی شود.
۳- ضربان قلب، فشارخون، علایم قلبی تشدید شده، علایم بالینی کم کاری یا پرکاری تیروئید، بی کفایتی آدرنال، تراکم مغز استخوان (به ویژه در مصارف طولانی مدت دارو در زنان یائسه) پایش شود.
۴- علایم حیاتی بیمار (مانند علایم بیماری قلبی) به دقت ارزیابی گردد.
۵- لازم است که بیمار از لحاظ بروز علایم پرکاری تیروئید (کاهش وزن، عصبانیت، تعریق، تاکی کاردی، بی خوابی، عدم تحمل گرما، تپش قلب، استفراغ، روان پریشی، تب، تشنج، آنژین، آریتمی) پایش شود و به بیمار گوشزد شود که این علایم را به سرعت گزارش کند.
۶- به بیماران مبتلا به دیابت گوشزد شود که سطح قند خون را به دقت ارزیابی کنند؛ زیرا احتمال نیاز به افزایش دوز مصرفی انسولین یا دارو های کاهنده قند خون خوراکی وجود دارد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لووتیروکسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی دارو های مصرفی‌ تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌ دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لووتیروکسین نفرمایید.
رقیق کننده‌ های خون مانند وارفارین، دیگوکسین و ساکروفریک اوکسی هیدروکساید ممکن است با داروی لووتیروکسین تداخل ایجاد کنند.طبق تحقیقات مصرف برخی از مواد غذایی می تواند موجب کاهش جذب لووتیروکسین شود.
مصرف بیش از حد و همیشگی گردو ،سویا ،گریپ فروت و نوشیدنی های کافئین دار باعث کاهش اثر لووتیروکسین می شود. این مواد را در رژیم غذایی خود به صورت کم و متعادل مصرف نمایید.
برخی دارو ها (مانند کلستیرامین، کلستیپول، کولسولام، آنتی اسیدها، سوکرالفات، سیمتیکون، آهن، سدیم پلی استایرن سولفونات، مکمل‌های کلسیم، اورلیستات، لانتانیم، سویلامر و غیره) نیز می‌توانند میزان جذب هورمون تیروئید توسط بدن را کاهش دهند. اگر هر یک از این دارو ها را مصرف می کنید، حداقل ۴ ساعت آن ها را از این دارو جدا کنید.

اشکال دارویی

Tab : 50mcg , 100mcg