فنوکسی بنزامین - Phenoxybenzamine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • فنوکسی بنزامین – Phenoxybenzamine

گروه دارویی

دارو های قلبی عروقی

پیشینه دارو

فنوکسی بنزامین – Phenoxybenzamine یک داروی‌ مسدودکننده غیر اختصاصی گیرنده آلفا ـ آدرنرژیک بسیار قوی با مدت اثر طولانی است .فنوکسی بنزآمین با گیرنده‌ های آدرنرزیک ایجاد یک پیوند کووالان دائمی می‌کند و سبب ایجاد یک انسداد غیرقابل برگشت و غیر رقابتی می‌شود.

موارد مصرف

فنوکسی بنزامین برای بلوک گیرنده‌ های آدرنرژیک آلفا به خصوص کنترل‌ افزایش ناگهانی فشارخون در فئوکروموسیتوم مصرف می‌شود. فنوکسی بنزآمین به علت تأثیرش در کاهش انقباض عروقی ناشی از آدرنالین، به عنوان یک عامل کاهنده فشارخون عمل می‌کند. در سندرم رینود و سرمازدگی نیز کاربرد دارد.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف داروی فنوکسی بنزامین ، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

احساس سرگیجه یا ضعف ، احساس سرگیجه یا ضعف ( به خصوص هنگامی که از حالت نشسته ، برمی‌خیزید)
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود : بیماران سالخورده، نارسایی احتقانی قلب، بیماری شدید قلب، بیماری های مغزی- عروقی، بی کفایتی عملکرد کلیه.
-هنگام تزریق دارو، باید از نشت آن جلوگیری نمود.
-از تزریق این دارو در بیماران مبتلا به کاهش حجم خون باید اجتناب نمود.
-فنوکسی‌بنزامین در صورت مصرف از راه تزریقی، باید همیشه رقیق شده و از راه انفوزیون تزریق گردد.
-با مصرف غذای زیاد، ورزش و قرار گرفتن در هوای گرم، اثر کاهنده فشار خون دارو ممکن است تشدید شود.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اشکال دارویی

Cap : 10 mg