شیر افزا - Shirafza - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

آنتول موجود در شیر افزا – Shirafza احتمالا به عنوان آنتاگونیست رقابتی دوپامین عمل کرده و موجب افزایش ترشح شیر می شود. قطره شیرافزا با داشتن اثرات آنتی اسپاسمودیک بر روی عضلات صاف موجب تسهیل خروج گازها از معده شده در نتیجه سبب برطرف شدن اختلالات گوارشی و آرامش طفل می گردد.

موارد مصرف

داروی شیر افزا – Shirafza یک داروی گیاهی است که به عنوان افزایش دهنده ترشح شیر در مادران شیرده استفاده می‌شود.
در حین شیردهی احتیاجات تغذیه‌ ای مادر شیرده افزایش می‌یابد و رابطه تغذیه‌ ای برای مادر و طفل شیرخوار برای مدتی بعد از تولد ادامه می‌یابد. تغذیه نوزاد در اولین سه ماه بعد از تولد صرفاً وابسته به شیر مادر است.
داروی شیر افزا – Shirafza حاوی گیاهان رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید است که مواد مؤثره گیاهان موجود در داروی شیرافزا به طور سینرژیستیک ترشح شیر را تحریک می‌نمایند. گزارشات متعددی اثرات رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید را بر افزایش دهندگی شیر به اثبات رسانیده‌اند.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. تاکنون عارضه خاصی به دلیل مصرف داروی شیرافزا گزارش نشده است.
با مصرف این فرآورده احتمال بروز واکنش های آلرژیک وجود دارد.

هشدار دارویی

بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی شیرافزا ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو ها شامل تمامی دارو های در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو های گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله دارو هایی که با داروی شیر افزا – Shirafza تداخل دارند، عبارتند از:
دارو های کاهنده قند خون

اشکال دارویی

Drop:30 ml