شاه بلوط هندی - Aesculus hippocastanum - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • شاه بلوط هندی – Aesculus hippocastanum

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

براساس آزمایشات به عمل آمده ، عصاره شاه بلوط هندی – Aesculus hippocastanum با اثر کاهش نفوذپذیری عروق و بهبود جریان برگشتی خون سیاهرگی وکاهش آنزیم های لیزوزومی ، مانع شکسته شدن موکوپلی ساکارید های دیواره مویرگ ها گردیده و از تشکیل کیسه های سیاهرگی هموروئید و واریس جلوگیری به عمل می آورد و با ممانعت از انتقال پروتئین ، الکترولیت ها و آب به فضای بین بافتی ، مانع تشکیل ادم در بافت ها می گردد .
این عصاره با تقویت مویرگ ها و رگ های خونی نه تنها از ابتلا به بیماری هایی مانند واریس و هموروئید جلوگیری می نماید بلکه با بازسازی جراحات و التهابات عروق و استحکام دیواره رگ های ضعیف موجب تسریع در درمان می گردد.

موارد مصرف

نام علمی گیاه: Aesculus hippocastanum
نام لاتین این گیاه: Horse Chestnut است.
عصاره استاندارد شده دانه شاه بلوط هندی – Aesculus hippocastanum برای بیماری های مربوط به عروق، مانند واریس و پیشگیری از آسیب عروق، اثرات ضد التهاب و خنثی نمودن رادیکال های آزاد کاربرد دارد.
مهمترین مصرف این گیاه در نارسائی های مزمن عروقی تائید شده است.
در درمان التهاب عضلات صاف متعاقب صدمه و جراحی و جراحات دردناک مصرف می شود.

عوارض دارو

به‌ علت وجود ساپونین باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود. این گیاه با دارو های ضد انعقادی مانند ترکیبات کوارین تداخل دارد و سایر عوارض جانبی گزارش‌شده با این گیاه شوک، گرفتگی عضلانی، تهوع، استفراغ و کهیر می‌باشد.

هشدار دارویی

مصرف آن در افراد با بیماری کلیوی مزمن توصیه نمی گردد .
به دلیل عدم اطلاعات کافی ، از این دارو در دوران بارداری ، شیردهی و کودکان زیر ۱۲ سال استفاده نگردد .
به‌علت وجود ساپونین باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود. این گیاه با دارو های ضد انعقادی مانند ترکیبات کوارین تداخل دارد و سایر عوارض جانبی گزارش‌شده با این گیاه شوک، گرفتگی عضلانی، تهوع، استفراغ و کهیر می‌باشد.

تداخلات دارویی

-لیتیوم: شاه بلوط هندی – Aesculus hippocastanum می تواند اثراتی مانند دارو های دیورتیک داشته باشد.استفاده از این گیاه می تواند دفع لیتیوم از بدن را کاهش دهد که این اثر مدت زمان ماندن لیتیوم در بدن را افزایش داده و باعث بروز عوارض جدی می شود.
اگر شما لیتیوم مصرف می کنید قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.ممکن است دوز لیتیوم شما نیاز به تغییر داشته باشد.
-دارو های مربوط به دیابت:این گیاه ممکن است قند خون را کاهش دهد. دارو های دیابت هم قند خون را کاهش می دهند.استفاده همزمان شاه بلوط هندی با دارو های دیابت ممکن است قند خون شما را بیش از اندازه پایین بیاورد.زود به زود قند خونتان را چک کنید.ممکن است دوز دارو های دیابت شما نیاز به تغییر داشته باشد.
-برخی از دارو هایی که برای دیابت استفاده می شوند شامل:
گلیمپیرید،گلیبورید،انسولین،پیوگلیتازون،روسیگلیتازون،کلروپروپامید،گلیپیزید،تولبوتامین و…
-دارو هایی که سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهند(ضد انعقاد): دانه شاه بلوط هندی ممکن است سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد. استفاده همزمان از دانه ی این گیاه با دارو های ضد انعقاد خون ممکن است شانس کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
-برخی از دارو هایی که سرعت انعقاد خون را کاهش میدهند:
آسپیرین،کلوپیدوگرول،دیکلوفناک،ایبوپروفن،ناپروکسن،دالتپرین،انوکساپارین،هپارین،وارفارین و…

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی