سیپروترون کامپاند - Cyproterone Compound - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • سیپروترون کامپاند – Cyproterone Compound

نام دارو: سیپروترون کامپاند – Cyproterone Compound

گروه دارویی

هورمون های جنسی

پیشینه دارو

سیپروترون کامپاند – Cyproterone Compound دارای یک جزء انتی آندروژنی و یک جزء استروژنی می باشد. ضدیت با آثار آندروژن ها موجب کاهش ترشح سبوم و یا کاهش رشد موها می گردد. فعالیت پروژستینی سیپروترون و اثر استروژنی اتینیل استرادیول نیز در جلوگیری از بارداری موثر واقع می شود.

موارد مصرف

این دارو در درمان آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک ها در زنان و یا زنانی که در ضمن درمان آکنه تمایل به استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی نیز دارند بکار می رود. این دارو همچنین در درمان پرمویی وابسته به آندروژن در خانم ها بکار می رود.

عوارض دارو

ممکن است باعث واریس، ادم، سردرد، عصبانیت، افسردگی، سرگیجه، کلوآسما (لک حاملگی)، تغییر در میل جنسی، تهوع، قاعدگی دردناک، حساسیت به لمس در پستان شود.

هشدار دارویی

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X طبقه بندی می شود که ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین شود.
این ترکیب در صورت وجود اختلالات ترومبولیک یا سابقه آن و یا وجود هر نوع بیماری و حالات مرضی که خطر بروز ترومبوز را افزایش می دهد، میگرن حاد، حملات گذرای ایسکمیک مغزی، بیماری های کبدی و از جمله سندرم دوبین-جانسون و سندرم روتورف هپاتیت، پورفیری، آدنوم کبد، سنگهای صفراوی، متعاقب تخلیه مول هیداتی فرم، سابقه کهیر، یرقان انسدادی، کارسینوم پستان یا دستگاه تناسلی و خونریزی های مهبل با علت نامشخص نباید مصرف شود.

تداخلات دارویی

الکل از تاثیر سیپروترون می کاهد.

اشکال دارویی

Tab: Cyproterone Acetate 2mg + Ethynilestradiol 35 mcg