سرما خوردگی بزرگسالان - Adult Cold - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • سرما خوردگی بزرگسالان – Adult Cold

نام دارو: سرما خوردگی بزرگسالان – Adult Cold

گروه دارویی

دارو های مسکن، ضد التهاب و ضد تب ها

پیشینه دارو

برای بررسی چگونگی عملکرد و مکانیسم اثر این دارو در بدن باید به شکل جداگانه کارکرد هریک از اجزای تشکیل دهنده ی آن را توضیح داد. جزء استامینوفنی این دارو به دلیل مهار کردن سنتزپروستاگلاندین ها موجب کاهش تب می شود. قسمت کلرفنیرامین این دارو با تاثیرات مثبت بر دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، عروق خونی و به وسیله ی رقابت با هیستامین ها باعث مهار کردن هیستامین و کاهش علایم آلرژیک می شود. ضمنا فنیل افرین نیز باعث انقباض طولانی مدت و سریع شریانچه ها می شود که این عمل باعث کاهش میزان ترشح مایعات و گرفتگی بینی می شود.همه چیز در مورد قرص سرماخوردگی بزرگسالان (Adult cold)

موارد مصرف

سرما خوردگی بزرگسالان – Adult Cold نوعی ترکیب از چند عامل برای مداوای سرماخوردگی است. این دارو از ترکیب فنیل‌افرین (یک منقبض‌کننده عروقی سمپاتومیمتیک)، کلرفنیرامین (آنتی هیستامین) و استامینوفن ساخته شده‌است. این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی‌ های ویروسی بزرگسالان) مانند کرونا،[نیازمند منبع] آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب استفاده می‌شود. گاه در مشکلات مشابه مانند حساسیت تنفسی نیز به کار می‌رود.

عوارض دارو

اگر علائم حساسیت به دارو را دارید با مرکز اورژانس تماس بگیرید: کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو.

در موارد نادری استامینوفن می تواند باعث واکنش پوستی شدید شود. این عارضه می تواند در مواردی که قبلا از استامینوفن استفاده کرده باشید و واکنشی به آن نشان نداده باشید نیز رخ دهد.

اگر علائمی مانند قرمزی پوست یا بثورات پوستی که باعث پوسته پوسته شدن یا تاول می شود، داشتید مصرف دارو را قطع کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر این علائم را داشتید هرگز دیگر از دارو های حاوی استامینوفن استفاده نکنید.

اگر علائم زیر را داشتید، مصرف دارو را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:
درد قفسه سینه، نبض سریع، افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب نامنظم
سرگیجه شدید، احساس از هوش رفتن
تغییرات مود، گیجی، توهم
لرز، تشنج
تب
کاهش حجم یا قطع ادرار
تهوع، درد شکم، خارش، احساس خستگی، نشانه های شبه آنفولانزا، کاهش اشتها، ادرار تیره، زردی پوست و چشم
فشار خون بالا خطرناک، سردرد شدید، تاری دید، زنگ زدن گوش ها، اضطراب، درد قفسا سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، تشنج
عوارض جانبی رایج ادالت کولد عبارتند از:
سرگیجه، ضعف
سردرد خفیف
خشکی دهان، بینی یا گلو
تهوع خفیف، اسهال، ناراحتی معده
احساس اضطراب، بی قراری، تحریک پذیری
مشکلات خواب
این دارو و همه دارو ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنید. دارو را فقط برای کاربرد نسخه شده مصرف کنید.

هشدار دارویی

-بیش از مقدار توصیه شده و طولانی تر از زمان تعیین شده توسط پزشک، مصرف نشود
-از رانندگی و اعمالی که نیاز به هوشیاری دارند حین مصرف این دارو پرهیز شود
-از مصرف الکل همزمان با این دارو خودداری شود
-ترکیبات دارویی دیگر که حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین یا فنیل افرین است مصرف نشود
-دوز بالای ۴ گرم استامینوفن در روز می تواند آسیب کبدی شدید ایجاد کند. در صورت مصرف بیشتر از این مقدار به پزشک اطلاع داده شود.
-این دارو را بدون مشورت با پزشک در کودکان مصرف نشود. برند های مختلف این دارو مقادیر متفاوتی از ترکیبات را دارند
-در صورت بارداری یا تصمیم به بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع داده شود

تداخلات دارویی

قبل از مصرف دارو های دیگر سرماخوردگی، حساسیت، درد و خواب با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن در بیشتر این دارو ها وجود دارد. مصرف چند تا از این دارو دوز استامینوفن دریافت شده را افزایش می دهد و باعث اوردوز می شود. برچسب دارو ها را بخوانید تا مطمئن شوید حاوی این دارو نباشند.
از مصرف الکل همزمان با این دارو اجتناب کنید، زیرا می تواند آسیب کبدی دارو را افزایش دهد و یا عوارض جانبی دیفن هیدرامین را افزایش می دهد.
این دارو می تواند باعث تاری دید می شود و افکار و عکس العمل های شما ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. از رانندگی و اعمالی که نیاز به هوشیاری دارند تا زمانی که اثر دارو بر خود را نمی دانید پرهیز کنید.
عوارض جانبی مرگ باری هنگام مصرف این دارو با دارو های دیگر که باعث خواب آلودگی و کاهش تنفس می شوند ایجاد می شود. قبل از مصرف دارو های زیر با پزشک خود اطلاع دهید: دارو خواب، دارو ضد درد مخدری، دارو های نسخه شده برای سرفه، شل کننده عضلانی، دارو های درمان اضطراب، افسردگی و تشنج.

اشکال دارویی

Tab, Gelatin Cap: Acetaminophen 325mg+ Phenylephrine 5mg+ Chlorpheniramine 2mg