زولدرونیک اسید - Zoledronic Acid - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • زولدرونیک اسید – Zoledronic Acid

گروه دارویی

دارو های استخوان ساز

پیشینه دارو

زولدرونیک اسید یک ترکیب بیس-فسفونات است که سبب مهار جدا شدن کلسیم از استخوان و در نتیجه تاثیر بر استئوکلاست ها می گردد. همچنین با مهار فعالیت استئوکلاست ها از خروج کلسیم از استخوان ها که در اثر تومور های مختلف ایجاد می شود جلوگیری می کند. این دارو همچنین سبب کاهش کلسیم و فسفر خون و افزایش میزان دفع آنها از بدن می شود

موارد مصرف

اسید زولدرونیک یک آمینوبیس فسفونات و مهار کننده قوی باز جذب استخوان است و در هیپرکلسمی ناشی از بد خیمی کاربرد دارد.
از این دارو جهت پیشگیری از حوادث اسکلتی در بیمارانی که دچار بدخیمی های پیشرفته استخوانی هستند. هم چنین در دیگر اختلالات استخوانی که با افزایش Turn over استخوان همراه اند مثل بیماری پاژه استخوان و استئوپروز کاربر دارد.

عوارض دارو

ادم بخش های انتهایی اندام حرکتی، افت فشارخون، خستگی، سردرد، سرگیجه، بی خوابی، افسردگی، اضطراب، آژیتاسیون، گیجی، هیپوستزی (اختلال حس لامسه)، لرز شدید، ریزش مو، درماتیت، کم آبی بدن، کاهش فسفات خون، کاهش پتاسیم خون، کاهش منیزیم خون، تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد شکمی، کاهش اشتها، عفونت مجاری ادراری، درد استخوان، ضعف، درد عضلانی، درد مفاصل، کمردرد، خواب رفتگی اندام، درد دست و پا، درد اسکلتی از عوارض شایع این دارو می باشد.

هشدار دارویی

نارسایی کلیه ممکن است متعاقب دریافت حتی یک نوبت زولدرونیک اسید اتفاق بیوفتد. این عارضه در افراد دارای نارسایی کلیه و سالمندان شایع تر است.
-به دلیل تاثیری که این دارو بر روی استخوان جنین می گذارد مصرف این دارو در بارداری ممنوع بوده و در گروه D قرار دارد.
-جهت جلوگیری از بروز واکنش حاد به دارو می توان از استامینوفن قبل از شروع انفوزیون دارو و تا سه روز بعد از تجویز آن استفاده کرد
-زولدرونیک اسید نباید در افراد مبتلا به عیب شدید کار کلیه مورد استفاده قرار گیرد.
-دارو باید باید با احتیاط فراوان همراه سایر داروهای مضر برای کلیه مصرف شود.

تداخلات دارویی

مصرف هم زمان آمینوگلایکوزید ها و دیورتیک های لوپ ممکن است باعث افزایش اثر کاهنده کلسیم شود . در بیماران مبتلا به مولتیل ملیوم ، مصرف هم زمان تالیدوماید ممکن است خطر اختلال عملکرد کلیوی را افزایش دهد.

اشکال دارویی

Inj :4 mg/5 ml Inj , powder for solution : 4 mg Solution . for infusion :5 mg/100 ml