دی پیریدامول - Dipyridamole - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های قلبی عروقی

پیشینه دارو

دی پیریدامول – Dipyridamole ممکن است غلظت آدنوزین درونزاد ( گشاد کننده عروق کرونر و مهار کننده تجمع پلاکتی ) وAMP حلقوی درون پلاکتی را از طریق افزایش تحریک فعالیت آدنیلات سیکلاز و مهار آنزیم فسفودی استراز بالا می برد.

موارد مصرف

داروی دی پیریدامول یک داروی ضد پلاکت است که به عنوان داروی کمکی همراه با دارو های ضد انعقاد خوراکی (مانند قرص وافارین) برای پیشگیری از تشکیل لخته خون پس از جراحی دریچه‌ های قلب استفاده می‌شود.
داروی دی پیریدامول از راه وریدی فقط به عنوان داروی کمک تشخیصی در تصویربرداری از پرفوزیون عضله قلب، برای تشخیص نقص پرفوزیون همراه با بیماری شریان کرونر مصرف می‌شود.
این دارو با جلوگیری از تجمع پلاکت‌ ها و باز نگه داشتن رگ‌ های خونی قلب، به جریان خون کمک می‌کند.
داروی پرزانتین یکی از نام‌ های تجاری داروی دی پیریدامول است.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی دی پیریدامول با پزشک معالج مشورت نمایید.
در صورت تداوم یا بدتر شدن عوارض زیر، با پزشک مشورت نمایید:
-سرگیجه
-سردرد
-گر گرفتگی
-ناراحتی معده
-استفراغ
-اسهال
در صورت بروز عوارض جانبی زیر، فوراً به پزشک اطلاع دهید:
-غش کردن
-خونریزی و کبودی غیر معمول
-زردی چشم یا پوست
-درد معده
-تیره شدن ادرار
در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به اورژانس مراجعه نمایید:
-سردرد شدید
-گیجی
-درد قفسه سینه
-ضعف در یک طرف بدن
-تغییرات بینایی
-اشکال در صحبت کردن
در صورت بروز علائم واکنش‌ های آلرژیک مانند سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، بثورات پوستی، خارش، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

هشدار دارویی

-این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود:
انفار‌کتوس اخیر قلب، آنژین قلبی که وضعیت آن به سرعت تشدید می‌شود، تنگی آئورت، میگرن( ممکن است سبب تشدید میگرن شود ) و کمی فشار خون.
-مصرف این دارو از راه تزریق وریدی برای تشخیص وضعیت پرفوزیون قلب، در بیماران مبتلا به آسم یا سابقه ابتلای به آن باید با احتیاط صورت گیرد.
-علایم حیاتی بیمار، به ویژه فشار خون باید پیگیری شود. نوار قلبی نیز باید گرفته شود.
-دارو باید در فواصل زمانی یکسان مصرف شود.
-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، اگر تا نوبت بعدی بیش از ۴ ساعت باقی مانده باشد، در صورت یادآوری بلافاصله باید دارو مصرف شود. در غیر این صورت، باید طبق رژیم درمانی معمول،دارو مصرف شده و از دوبرابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.
از جمله دارو هایی که با داروی دی پیریدامول تداخل دارند، عبارتند از:
-دارو های ضد پلاکت (مانند تیکلوپیدین، آبسیکسی مب)
-ریوسیگوات
توجه: داروی دی پیریدامول گاهی اوقات با دارو های دیگری استفاده می‌شود که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد مانند برخی از دارو های رقیق کننده خون (مانند هپارین، وارفارین). لذا دستورالعمل را به دقت رعایت کنید و اگر متوجه خونریزی غیر معمول شدید حتماً با پزشک مشورت نمایید.

اشکال دارویی

Tab : 25 ,75 mg Inj: 5 mg/ml, 2 ml