دی هیدروارگوتامین - Dihydroergotamine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • دی هیدروارگوتامین – Dihydroergotamine

نام دارو: دی هیدروارگوتامین – Dihydroergotamine

گروه دارویی

دارو های ضد میگرن

پیشینه دارو

دی هیدروارگوتامین – Dihydroergotamine از ترکیبات آلکالوئید های ارگوت است و مکانیسمی مشابه ارگوتامین دارد. این دارو مسدود کنندهٔ گیرنده آلفا ـ آدرنرژیک ضد سروتونین و مؤثر بر روی CNS است و دارای اثر مستقیم بر روی عضلات صاف می‌باشد. اثر مستقیم آن بر روی عروق خونی جمجمه باعث تنگ شدن عروق در مرحلهٔ گشادی عروق می‌شود و ضربان را که تصور می‌شود مسئول ایجاد سردرد باشد کاهش می‌دهد. متابولیسم دی‌ هیدروارگوتامین احتمالاً کبدی است و در عبور اول از کبد به مقدار زیادی متابولیزه می‌شود. برای درمان سردرد های عروقی مانند میگرن و سردرد خوشه‌ ای، انواع میگرن و سردرد هیستامینی، مصرف می‌شود. در درمان کمی فشار خون در حالت ایستاده، ناشی از عوامل مختلف مانند بی‌ کفایتی اعصاب خودکار و بی‌ حسی نخاعی، به‌ کار می‌رود.

موارد مصرف

دی هیدروارگوتامین مشتقی از قارچ ارگوت است که عروق اطراف مغز را منقبض می کند. دی هیدروارگوتامین نازال برای درمان سردرد میگرنی استفاده می شود.
این دارو برای درمان سردردی که قبلا شروع شده است به کار می رود و برای پیشگیری از سردرد یا کاهش دفعات حمله سردرد استفاده نمی شود. از دی هیدرو ارگوتامین نباید برای درمان سردرد تنشی استفاده شود.

عوارض دارو

-اگر علائم حساسیت به دارو را دارید با مرکز اورژانس تماس بگیرید:
کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو.
-اگر علائم زیر را داشتید مصرف دارو را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:
بی حسی و ضعف ناگهانی مخصوصا در یک طرف بدن، سردرد شدید ناگهانی، لکنت زبان، مشکل در دید و تعادل، درد قفسه سینه و احساس سنگینی، درد منتشر شده به فک و شانه، تهوع، تعریق، احساس کلی ناخوشی، درد عضلانی در بازو ها و پا ها، ضعف پا ها، بی حسی، مور مور شدن، رنگ پریده و ظاهر آبی در انگشتان دست ها و پا ها، تورم یا خارش هر بخشی از بدن، گرفتگی شکم، اسهالی که ممکن است خونی باشد
فشار خون بالای خطرناک (سردرد شدید، تاری دید، زنگ زدن گوش ها، اضطراب، گیجی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، تشنج)
-عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:
سرگیجه، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی، حس چشایی تغییر یافته، تحریک یا زخم بینی

هشدار دارویی

-وضعیت قلبی عروقی بیمار پیش از شروع درمان و سپس به صورت دوره ای پایش شود.
-حوادث قلبی و افزایش فشارخون بیمار پایش گردد.
-سطح کراتینین در ابتدای درمان اندازه گیری شود.
-طریقه صحیح نگهداری، مصرف و تزریق دارو و دفع سرنگ و سرسوزن به بیمار آموزش داده شود.
-استفاده ی صحیح دارو (در حملات حاد میگرن) به بیمار آموزش داده شود.
-احتمال بروز مسمومیت با ارگو و گانگرون با مصرف مقادیر زیاد وجود دارد.
-برای دستیابی به نتیجه مطلوب، بیمار باید با بروز اولین علامت حمله میگرنی دارو را مصرف نماید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یک اطاق آرام و تاریک استراحت نماید.
-طی درمان با این دارو از استعمال دخانیت باید خودداری شود.
-این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود. مصرف مقادیر زیاد این دارو خطر بروز عادت و انقباض عروق محیطی را افزایش می‌دهد.
-در صورتی که مصرف مقادیر معمول سبب رفع سردرد نشود، باید به پزشک مراجعه شود.

تداخلات دارویی

آنتی بیوتیک ها مانند تلیترومیسین، ضد انگل ها مانند فلوکونازول، ضد افسردگی مانند نافازودون، دیفن هیدرامین، دولوکستین، ارگوتامین، استامینوفن، کافئین، بوتالبیتال، سیکلوبنزاپارین، ایبوپروفن، سوماتریپتان، کلونازپام، لاموتریژین، اس سیتالوپرام، پرگابالین، متوکلوپرامید
نیتروگلیسیرین، پرومتازین، اومپرازول، سرترالین، مونتلوکاست، سوماتریپتان، لووتیروکسین، توپیرامات، کترولاک، ونلافاکسین، آلپرازولام، اوندانسترون، ویتامین B12، ویتامین D3
این لیست تمام دارو هایی که با این دارو تداخل دارند نیست و دارو های بدون نسخه و ویتامین ها و محصولات‌ گیاهی نیز می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.
این دارو و همه دارو ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنید. دارو را فقط برای کاربرد نسخه شده مصرف کنید.

اشکال دارویی

Tab : 2.5 mg Inj : 1 mg/ml