دی سیکلومین - Dicyclomine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

آنتی موسکارینیک ها

پیشینه دارو

دی سیکلومین – Dicyclomine خاصیت ضد اسپاسم برای دستگاه گوارش دارد. این دارو با مهار گیرنده‌ های استیل کولین موجب رفع انقباض عضلات صاف جدار روده می‌شود. همچنین، این دارو تا حدی دارای اثرات بی‌حس کننده موضعی است که ممکن است در برطرف کردن مجاری صفراوی مؤثر باشد.
از طرفی این دارو دارای اثرات آنتیموسکارینی است که پیام‌ های پاراسمپاتومیمتیک وارده از اعصاب را دفع می‌کند و باعث جلوگیری از انقباض‌ های عضلات صاف در نتیجه کاهش فعالیت دستگاه گوارش و همچنین تولید اسید می‌شود.

موارد مصرف

دی سیکلومین یک داروی ضد اسپاسم است که برای تسکین کرامپ (دل پیچه) به کار می رود. همچنین به کاهش نفخ و درد های شکمی ناشی از گرفتگی عضلات روده در سندرم روده ی تحریک پذیر نیز کمک بسزایی می کند.
این دارو همچنین در کولیک شیرخواران بالای ۶ ماه طبق نظر پزشک استفاده می شود.

عوارض دارو

مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی از قبیل خشکی دهان، تپش قلب، بی‌خوابی، سرگیجه، خستگی، تاری دید، یبوست، اشکال در دفع ادرار، ناتوانی جنسی و اتساع شکم ایجاد کند.
با توجه به اینکه این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه و تاری دید شود، توصیه می‌شود پس از مصرف این دارو از کار هایی که نیاز به دقت و تمرکز بالا دارد، مانند رانندگی یا کار با وسایل برنده (مثل دستگاه برش)، خودداری شود.
برای کاهش عوارض جانبی این دارو توصیه می‌شود پس از مصرف به مقدار زیاد مایعات مصرف کنید.

هشدار دارویی

-اثرات آنتی کولینرژیک، میزان برون ده ادرار و علایم گوارشی بیمار پایش شود.
-برای کاهش تحریک معده، این دارو همراه غذا یا شیر مصرف شود.
-از مصرف دارو های ضد اسید یا دارو های ضد اسهال با فاصله کمتر از ۲-۱ ساعت از مصرف این دارو، خودداری گردد.
-در صورت فعالیت شدید به ویژه در هوای گرم احتمال بالا رفتن دمای بدن وجود دارد.
-پس از مصرف این دارو از کار با وسایل و آلاتی که به هوشیاری نیاز دارند از جمله رانندگی خودداری گردد.
-از تزریق وریدی این دارو خودداری شود.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو، با دارو های مضعف CNS می‌تواند اثر آنها را تشدید کند. همچنین مصرف همزمان این دارو با دارو های ضد افسردگی اثرات آنتی کلینرژیک آن‌ ها تشدید می‌کند. از طرفی مصرف همزمان این دارو با کتوکونازول باعث کاهش جذب آن می‌شود؛ ولی هیچ تداخل غذایی برای این دارو، گزارش نشده‌ است.

اشکال دارویی

Tab : 10 mg Elexir : 10 mg/5 ml Inj : 10 mg/ml , 2 ml