دکسترومتورفان پی - Dextromethorphan p - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • دکسترومتورفان پی – Dextromethorphan p

گروه دارویی

دارو های مهار کننده سرفه، خلط آورها، نرم کننده های مخاط و ضد احتقان بینی

پیشینه دارو

دکسترومتورفان پی – Dextromethorphan p با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع، موجب تضعیف رفلکس سرفه گردیده و پسودوافدرین با تحریک گیرنده های آلفا آدرنرژیک درمخاط دستگاه تنفسی موجب تنگی عروق ، کاهش تورم مخاط و احتقان بینی، باز شدن بیشتر راه های هوایی و افزایش تخلیه ترشحات سینوس ها می گردد.

موارد مصرف

داروی دکسترومتورفان پی ترکیبی از دکسترومتورفان و پسودوافدرین است که در رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک، التهاب حاد یا تحت حاد سینوس‌ ها، خروسک، التهاب حاد گوارش میانی و التهاب نای و نایژه و نیز تسکین علامتی سرفه‌ های خشک ناشی از گلودرد خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی به کار می‌رود.
دکسترومتورفان با تأثیر بر روی مرکز سرفه در بصل النخاع، سرفه را سرکوب می‌کند و پسودوافدرین با تنگ کردن عروق بینی، تورم را در آن ناحیه کم می‌کند و تنفس را راحت‌ تر می‌کند.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت مشاهده هرگونه عارضه با پزشک خود مشورت نمایید.
عوارض جانبی دکسترومتورفان پی عبارتند از:
ضربان قلب بالا و غیرطبیعی، توهم، تشنج، گیجی شدید، احساس سبکی سر، لرزش، درد شکمی، سردرد، بی‌قراری، ضعف، اضطراب، مشکلات خواب، تهوع، عصبی شدن
در صورت مشاهده علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش‌ دار پوستی، تنگی نفس، ورم صورت یا لب ها مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

هشدار دارویی

-در مواردی مانند آسم ، وجود سرفه های توام با خلط یا نارسایی عملکرد کبد باید با احتیاط مصرف شود.
-مصرف مقادیر بیش از حد دارو ممکن است موجب بروز سرگیجه ، تحریک بی قراری، تهوع یا استفراغ شدید گردد.
-در مبتلایان به آسم، ممکن است مقاومت راه های هوایی با تغییر میزان خلط افزایش یابد.
-مهار رفلکس سرفه توسط دارو، ممکن است موجب احتباس ترشحات در سرفه های ترشح دار گردد.
-به دلیل وجود پسودوافدرین در این ترکیب ، در مواردی مثل پرکاری تیروئید ، دیابت، بیماری های ایسکمیک قلب، زیادی فشار خون، عیب کار کلیه و بزرگی پروستات باید با احتیاط تجویز شود.
-در صورتی که تا هفت روز پس از مصرف دارو، تب شدید، دانه های جلدی و یا سردرد مداوم همراه با سرفه وجود داشت، باید به پزشک مراجعه شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.
دارو هایی که با دکسترومتورفان پی تداخل دارند، عبارتند از:
-مهارک ننده مونوآمین اکسیداز (MAO) مثل فورازولیدون و پروکاربازین
-کینیدین
-دارو های کاهنده فشارخون
-مهارکننده‌ های بتا آدرنرژیک
-نیترات ها
-هورمون های تیروئیدی
-دارو های مقلد سمپاتیک

اشکال دارویی

Syrup