دم اسب - Horsetail - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

تحقیقات نشان داده است که گیاه دم اسب – Horsetail با کاهش آماس و التهاب ناشی از زخم جراحی و واسطه های شیمیایی مؤثر در التهاب، مهار آنزیم ها و واسطه های سلولی و باکتریایی موجب بهبود سریع زخم های جلدی باز می شود.

موارد مصرف

در طب سنتی از دم اسب – Horsetail برای قطع خونریزی، پوشش زخم، درمان حصبه و بیماری های کلیوی استفاده می شده است.
دم اسب – Horsetail حاوی سیلیکون است که باعث تقویت استخوان می شود به همین دلیل در استئوپروزسیس تجویز می شود. همچنین اثرات ادرار آور دارد و نیز در بعضی محصولات آرایشی استفاده می شود. بخش مورد استفاده این گیاه اندام فوقانی تازه یا خشک شده است. مطالعات کلینیکی اندکی در مورد این گیاه انجام شده است ولی اثر ادرار آور آن تائید شده است. در درمان سنگ کلیه، شکنندگی ناخن، پوشش زخم(موضعی) توصیه شده است گرچه برای تمام این موارد مطالعه کافی انجام نشده است.

عوارض دارو

دم اسب – Horsetail با دارو های قلبی و کلیوی تداخل دارد. همچنین مصرف همزمان این گیاه با گیاه گل انگشتانه به دلیل وجود ترکیبات گلیکوزیدی قلبی به نام دیژزیتوکسین و دیگوکسین مجاز نبوده و سبب تداخل دارویی می شود.
مصرف گیاه دم اسب – Horsetail سبب تجزیه و شکستن مولکول تیامین می شود. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

هشدار دارویی

استفاده از این گیاه در بیماران قلبی و کلیوی به دلیل اثرات مدری آن که موجب افزایش دفع پتاسیم می شود منع مصرف وجود دارد. با توجه به مقادیر زیادی سیلیکای معدنی موجود در این گیاه و سمیت گزارش شده از جویدن ساقه های این گیاه، در دوز بالا با احتیاط مصرف شود و در کودکان مجاز به مصرف نمی باشد. مصرف طولانی مدت گیاه دم اسب به شکل پودر شده به دلیل مقادیر زیاد سیلیکای معدنی و فعالیت تیامیناز (Thiaminase) ممنوع است. که در مطالعات حیوانی اثبات شده است.

تداخلات دارویی

-مصرف عصاره دم اسب با آدامس ترک سیگار یا برچسب های محتوی نیکوتین ممنوع است(به علت وجود مقادیری نیکوتین در گیاه دم اسب).
-مصرف این گیاه باعث کاهش پتاسیم خون می گردد(هایپوکالمی) افرادی که مبتلا به آریتمی هستند و یا دیگوکسین مصرف می کنند نباید از فراورده های این گیاه استفاده کنند.
– با مصرف الکل تداخل دارد.
– مصرف این گیاه با داروهای ادرار آور ممکن است باعث دفع مقادیر زیادی آب از بدن گردد.
-این گیاه مانع از دفع لیتیم می شود و می تواند تداخل خطرناکی با قرص لیتیم داشته باشد.

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی