داکسی سایکلین - Doxycycline - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

داکسی سایکلین – Doxycycline به دو روش وارد سلول باکتری می شود. یکی به روش انتشار و دیگری به روش انتقال فعال در نتیجه٬ غلظت تتراسیکلین در باکتری های حساس در درون سلول بسیار بیشتر از غلظت دارو در محیط خارج سلول است.
پس از ورود داکسی سیکلین به درون سلول باکتری٬ بصورت برگشت پذیر به گیرنده های سلولی روی واحد فرعی ۳۰s ریبوزوم باکتری متصل می شود و مانع از اتصال tRNA به محل پذیرش کمپلکس ریبوزوم mRNA می شود. نتیجه این فرایند وقفه سنتز پروتئین در طیف وسیعی از باکتری ها می باشد.
عدم جذب انتخابی تتراسیکلین ها در پستانداران دلیل اصلی بی اثر بودن این دارو در وقفه پروتئین در انسان است.

موارد مصرف

قرص داکسی سایکلین نوعی آنتی‌بیوتیک از دسته «تتراسایکلین‌ ها» است که با جلوگیری از ساختن پروتئین باکتریایی، رشد این پروتئین را متوقف کرده و عفونت موجود در بدن را درمان می‌کند.قرص داکسی سایکلین برای درمان بسیاری از عفونت‌ های باکتریایی اعم از آکنه، عفونت‌ های مجاری ادراری، عفونت‌ های روده، عفونت‌ های چشم، سوزاک، کلامیدیا، پریودنتیت و … استفاده می‌شود. قرص داکسی سایکلین همچنین برای درمان لکه، برآمدگی‌ های ناشی از صدمه و سایر موارد نیز کاربرد دارد.
برخی از انواع قرص داکسی سایکلین، برای درمان مالاریا، سیاه زخم و یا درمان عفونت‌ هایی که توسط کنه‌ ها، شپش‌ ها و کرم‌ های ریز معروف به میت ایجاد شده، استفاده می‌گردد. قرص داکسی سایکلین کاربرد ضد باکتریایی دارد بنابراین نمی‌توان از آن برای درمان بیماری‌ های ویروسی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده کرد چرا که اثری در درمان چنین بیماری‌ هایی ندارد.
از قرص داکسی سایکلین می‌توان در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ ها و عوارض استفاده کرد. که می‌توان براساس دسته‌ بندی زیر معرفی کرد:
بیماری‌ های منتقل شده از راه جنسی، عفونت‌ های ریکتزیایی، بیماری‌ های تنفسی، عفونت‌ های چشمی، عفونت‌ های پوستی، پروفیلاکسی در مالاریا، ارگانیسم‌ های اختصاصی دیگر

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص داکسی سایکلین، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود. عوارض قرص داکسی سایکلین عبارتند از:
-تهوع
-استفراغ
-اسهال
-عفونت ثانویه ناشی از میکرو ارگانیسم‌ های مقاوم
-به ندرت واکنش های آلرژیک
-سردرد و اختلالات بینایی که ممکن است نشانه افزایش فشار داخل جمجمه باشند.
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از کپسول داکسی سایکلین یا قرص داکسی سایکلین می‌باشد با پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

هشدار دارویی

برخی از دارو ها در بعضی شرایط تجویز نمی‌شود و برخی دیگر در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قرص داکسی سایکلین، اگر بیماری خاصی داشته یا از دارو های دیگری استفاده می‌کنید پزشکتان را مطلع کنید. در مورد قرص داکسی سایکلین حتماً پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
اگر دچار اختلال عملکرد کلیه هستید.
اگر دچار اختلال عملکرد کبد هستید.
اگر مستقیماً در معرض نور خورشید و یا اشعۀ ماوراء بنفش قرار دارید.
همچنین مواردی که در ارتباط با مصرف قرص داکسی سایکلین باید بدانید:
در حین مصرف قرص داکسی سایکلین از نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر و از لامپ‌ های آفتابی و وسایل برنزه کننده اجتناب کنید. مناطق در معرض نور را با کرم‌ های ضد آفتاب با قدرت محافظت کنندگی (SPF) حداقل ۱۵ بپوشانید.
هنگام مصرف قرص نباید شیر، محصولات لبنی، آنتی اسید، مکمل کلسیمی، مکمل آهن یا ملین‌ های حاوی منیزیم مصرف کنید. قرص غذایی یا دارو ها را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از مصرف قرص داکسی سایکلین استفاده کنید.

تداخلات دارویی

اگر قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید، در حین استفاده از داکسی داکسی سایکلین یک روش جلوگیری دیگر را به تنهایی یا در کنار قرص ضد بارداری به کار گیرید.
قرص داکسی سایکلین ممکن است اثر باکتری‌ کش پنی سیلین را خنثی سازد، بنابراین پنی‌ سیلین باید ۳-۲ ساعت قبل از مصرف تتراسایکلین تجویز شود.
مصرف همزمان قرص داکسی سایکلین با داروهای خوراکی ضد انعقاد، اثرات ضد انعقادی این دارو ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه، سبب کاهش اجباری مقدار مصرف آن ها می‌شود.
قرص داکسی سایکلین فراهمی زیستی دیگوکسین را افزایش می‌دهد، بنابراین مقدار مصرف دیگوکسین باید کاهش یابد.
تتراسایکلین‌ ها میزان نیاز به انسولین را کاهش می‌دهند لذا سطح قند خون مانیتور شود.
کاربامازیین، فنی تویین، فنوباربیتال اثر دارو را کاهش می‌دهند.
تمامی دارو های ضد تشنج از مواردی هستند که با قرص داکسی سایکلین تداخل می‌کنند.

اشکال دارویی

Cap ,Tab : 100 mg